مجموعه فیلم ها و پروزه های نقشه برداری

21,500 تومان


نقشه‌برداری سه‌بعدی از فضا با موبایل

گوگل با همکاری سازمان فضایی ناسا، فناوری نقشه‌برداری سه بعدی خود را از طریق گوشی هوشمند تانگو به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.

 

 

به نقل از اسپاتیال سورس، اجرای این طرح موسوم به پروژه تانگو از دو ماه قبل آغاز شده است. تانگو گوشی هوشمندی است که به سیستم عامل اندروید مجهز شده و مجهز به حسگرهای سه بعدی متعددی است که تهیه نقشه‌های سه بعدی را ممکن می‌کند.

این گوشی با نمایشگر 5 اینچی خود قابلیت برقراری ارتباط با ماهواره‌های ناسا را دارد و می‌تواند برای به روزکردن اطلاعات ناوبری نیز از سوی فضانوردان به کار رود. گوشی تانگو دارای حسگرهای مافوق صوت و مادون قرمز نیست.

گوشی یاد شده به طور موفقیت آمیزی در شرایط بی‌وزنی از سوی فضانوردان به کار رفته و البته آزمایش‌های تکمیلی در این زمینه ادامه دارد. آخرین بار در تابستان گذشته آزمایش‌های لازم برای این کار انجام شد و به احتمال زیاد این گوشی در زمستان امسال دستیار فضانوردان خواهد بود.

 

GIS

سیستم اطلاعات جغرافیایی، علوم اطلاعات جغرافیایی، و یا مطالعات اطلاعات جغرافیایی یک سیستم طراحی شده برای تصرف، ذخیره، دستکاری، تجزیه و تحلیل، مدیریت و ارائه انواع اطلاعات جغرافیایی اشاره شده است. به زبان ساده، GIS ادغام نقشه کشی، تجزیه و تحلیل آماری و فن آوری پایگاه داده است.

 

 

GPS

کفشی با دستگاه GPS توکار طراحی شده که می‌تواند به ردیابی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،   این کفش توسط GTX Corp که شرکت سازنده ردیاب‌های GPS بسیار کوچک و فن‌آوری مخابره اطلاعات موقعیت است و شرکت تولیدکننده کفش Aetrex Worldwide طراحی شده است.

بر اساس این گزارش، تعبیه کردن دستگاه GPS در کفش از اهمیت برخوردار است زیرا بیماران مبتلا به آلزایمر تمایل دارند اشیایی را که برای آن‌ها آشنا به نظر نمی‌رسند از لباس‌های خود دور کنند.

 

یک حصار جغرافیایی می‌تواند در اطراف خانه فرد مبتلا به این بیماری در نظر گرفته شود و هنگامی که وی از مرز برنامه‌ریزی شده عبور می‌کند، هشدار Google Map به تلفن همراه یا رایانه ارسال می‌شود.

 

 

ماهواره های جاسوسی

ممکن است تاکنون زیاد واژه ماهواره های جاسوسی را شنیده باشید اما واقعا این ماهواره ها تا چه اندازه واقعیت داشته و چه توانایی های را دارند؟

ماهواره های جاسوسی قادرند اطلاعات کشورهای مختلف جهان را بدون اطلاع آنها جمع آوری کرده و در اختیار سازمانهای جاسوسی خود قرار دهند. این ماهواره ها قادرند از اجسام روی زمین تصاویر رنگی  با کیفیت بالا تهیه نموده و آنها را تحت کنترل خود قرار دهند . این ماهواره ها میتوانند حرکت یک نفر را بر روی زمین مشاهده کرده و مختصات مکانی او را تعیین کنند. این ماهواره ها حتی قادرند در خلال شب و یا هوای ابری بوسیله تجهیزات پیشرفته خود اقدام به عکسبردای کنند.

 





بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری

تمامی ساختمان ها ، سدها ، پل ها و در کل ساخت هر سازه ای پیش از مرحله ساخت و تولید نیاز به یک نقشه دقیق و اساسی دارند. مهندسی نقشه برداری از جمله رشته های گروه ریاضی و فنی در کنکور سراسری می باشد. این شاخه از مهندسی در واقع یکی از حوزه های سخت و حساس رشته عمران است و یک مهندس نقشه بردار باید از دانش علمی بالایی برخوردار باشد زیرا رشته فوق دارای محاسبات سنگین ریاضی بوده و همچنین قدم اول در تهیه نقشه یک سازه ، مستلزم مختصات زمینی آن مکان بوده و این مسئله نیاز به دانش ریاضی ویژه و همچنین علم فیزیک دارد. علاوه بر موارد فوق ، یک مهندس نقشه کش باید اطلاعات اقتصادی لازم برای کاهش هزینه های ساخت و ساز را هم دارا باشد.
یکی از دغدغه های مهم دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی خود فارغ از رشته تحصیلی آن ها ، ورود به بازار کار و کسب درآمد است. در ادامه مقاله قصد داریم شما را بیشتر با بازار کار رشته “مهندسی نقشه برداری” آشنا کنیم.
مهندسی نقشه کشی از جمله گرایش های رشته عمران بوده که امروزه گاها از آن با نام “مهندسی ژئوماتیک” نیز یاد می شود.

گرایش های مهندسی نقشه برداری در مقطع کارشناسی ارشد

رشته نقشه کشی دارای پنج گرایش در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

فتوگرامتری

گردآوری مختصات زمینی از جمله نیازهای اولیه مهندسان برای تهیه نقشه می باشد. به اندازه گیری مختصات هندسی اجسام و بررسی عکس های هوایی ، فتوگرامتری گفته می شود.

ژئودزی

در این گرایش شکل و اندازه زمین و مختصات نقاط سطح آن بررسی می شوند. دانشجویان این رشته می بایست در دوران تحصیل خود مهارت های هدایت و مدیریت پروژه های ژئودزی را کسب کنند.

سنجش از دور

جمع آوری ، ذخیره سازی ، بازیابی و پردازش اطلاعات با استفاده از تجهیزات مختلف هوایی مربوط به گرایش سنجش از راه دور می باشد. تغییرات روی سطح زمین مانند تغییر در مزر دریاها و یا تغییر مسیر رودخانه ها از طریق این رشته مورد بررسی قرار می گیرند.

سیستم های اطلاعات مکانی (GIS)

این گرایش شامل جمع آوری ، ذخیره ، مدیریت و پردازش اطلاعات مکانی با استفاده از نقشه ها و داده های آماری می باشد. دانش آموختگان این رشته به بررسی کاربرد اطلاعات جمع آوری شده و همچنین نمایش آن ها به صورت متنی و ‌گرافیکی می پردازند.

هیدروگرافی

این گرایش به بررسی و توصیف ویژگی های اقیانوس ها ، دریاها ، مناطق ساحلی ، دریاچه ها و همچنین پیش بینی تغییرات آن ها می پردازد. ناوبری ، مدیریت سواحل و بندرها ، نصب سکوها و… از جمله کابردهای این رشته می باشند.

توانایی ها و نرم افزار های مهم در رشته مهندسی نقشه برداری

فارغ التحصیلان هر رشته دانشگاهی برای ورود به بازار کار ، نیازمند فراگیری علوم و تخصص های لازم برای حضور موثر و کارآمد در حوزه کاری خود می باشند.
دروس ریاضی مانند مثلثات و هندسه از جمله دروس مهم و اساسی رشته مهندسی نقشه کشی محسوب می شوند. مهندسین نقشه بردار علاوه بر دانش علمی و محاسباتی دقیق برای ورود به بازار کار نیاز به یادگیری نرم افزارهای مربوط به رشته خود هستند. Civil 3D ، Autodesk Map ، AutoCad از جمله نرم افزارهایی می باشند که از آن ها برای تهیه مدل های دو بعدی و سه بعدی نقشه های ترسیم شده ، استفاده می شود. از دیگر نرم افزار های این رشته می توان به برنامه Matlab اشاره کرد که در رشته ها و دروس مختلف دانشگاهی بسیار پر کاربرد است و در رشته نقشه کشی برای محاسبات سنگین ریاضی و مهندسی به کار می رود.

آینده شغلی رشته مهندسی نقشه برداری

اولین نکته ای که پس از شنیدن کلمه ساخت و ساز به ذهن می رسد ، نقشه برداری است و ما برای تهیه و تولید هر سازه ای نیاز به یک نقشه درست و دقیق داریم. امروزه گسترش ساخت و ساز به ویژه در داخل کشور که در مسیر سازندگی گام برمی دارد ، می تواند شرایط شغلی مناسبی را برای یک مهندس نقشه کش فراهم کند.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در انواع پروژه های ساخت و ساز از قسمت طراحی گرفته تا مدیریت ، اجرا و نظارت مشغول به کار شوند. آن ها می توانند در اجرای انواع پروژه ها در زمینه ساخت سدها ، تونل ها ، پل ها و یا در حوزه های ساختمان سازی ، راه سازی و ساخت سازه ها و بناهای آبی مشارکت داشته باشند. هر جا سخن از سازندگی و آبادی یک کشور است ، قطعا حضور مهندسان نقشه کشی جزو الزامات می باشد و آنان می توانند در ساخت برج ها ، دکل های مخابراتی ، فرودگاه ها و جاده ها و همچنین در ساخت ساختمان های مقاوم در برابر زلزله فعالیت کنند.
دانش آموختگان این رشته پس از اتمام دوران تحصیل خود توسط سازمان های مدیریت و برنامه‌ریزی ، وزارت راه و شهرسازی ، بنادر و کشتیرانی ، سازمان آب و فاضلاب ، شرکت نفت ، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، سازمان نقشه‌ برداری کشور ، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، شهرداری ها و شرکت های پیمانکاری و مشاوره در زمینه های عمرانی و شهرسازی جذب می شوند.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی نقشه برداری

در ادامه نام تعدادی از دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی نقشه برداری که بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی جمع آوری شده است را مشاهده می کنید.
دانشگاه اصفهان
دانشگاه بجنورد
دانشگاه تبریز
دانشگاه تهران
دانشگاه تفرش
دانشگاه زابل
دانشگاه زنجان


تاريخ : شنبه 6 آذر 1395برچسب:ماهواره, | 15:56 | نویسنده : محسن قبادی

ماهواره

 

 
ماهواره مخابراتی میل‌استار

ماهواره[۱] به دستگاه‌های ساخت بشر گفته می‌شود که در مدارهایی در فضا به گرد زمین یا سیارات دیگر می‌چرخند.

اهمیت ماهواره‌ها برای مخابرات و بررسی منابع زمینی و پژوهش و کاربردهای نظامی و جاسوسی روزافزون است. بخشی از پژوهشهای علمی و تخصصی که در آزمایشگاه‌های مستقر در فضا انجام می‌شود، هرگز نمی‌توانست روی کرهٔ زمین جنبهٔ عملی به خود گیرد.

نخستین ماهوارهٔ فضایی جهان اسپوتنیک-۱ (به معنی همسفر-۱ به زبان روسی) بود که در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۳۶ (۴ اکتبر ۱۹۵۷) به مدار زمین پرتاب شد. پرتاب اسپوتنیک-۱ به مدار زمین آغازگر عصر فضا و مسابقه فضایی شد.

اولین ماهوارهٔ ایالات متحده برای تقویت کردن مخابرات «پروژهٔ اسکور» در سال ۱۹۵۸ میلادی بود که از یک نوار برای ضبط و پخش پیام‌های صوتی استفاده می‌کرد. از این ماهواره برای پخش پیام تبریک کریسمس رئیس جمهور آمریکا «آیزن هاور» به سراسر دنیا استفاده می‌شد. در سال ۱۹۶۰ میلادی ناسا ماهوارهٔ «اکو» را پرتاب کرد. تل استار اولین ماهوارهٔ فعال مخابرهٔ مستقیم ماهواره‌ای تجاری بود. وابسته‌های به «ای تی اند تی» به عنوان بخشی از توافق چند ملیتی بین «ای تی اند تی»، آزمایشگاه‌های تلفن بل، ناسا، ادارهٔ پست عمومی بریتانیا و دفتر پست ملی فرانسه برای گسترش ارتباطات ماهواره‌ای، آن ماهواره را از پایگاه فضایی «کیپ کارناوال» در ۱۰ ژوئیه ۱۹۶۲ میلادی توسط ناسا پرتاب کردند. اولین و مهم‌ترین برنامهٔ ماهواره‌های مخابراتی در تلفن بلند برد میان قاره‌ای بود. پیشرفت‌ها در کابل‌های مخابراتی زیردریایی با استفاده از فیبرهای نوری باعث کاهش استفاده از ماهواره‌ها برای تلفن‌های ثابت در اواخر قرن بیستم شد، ولی هنوز برخی اقلیم‌ها و یا قسمت‌هایی از برخی کشورها بودند که خطوط زمینی مخابرات در آنها اندک بود یا موجود نبود مانند قطب جنوب، به علاوهٔ بخش عظیمی از استرالیا، آمریکای جنوبی، آفریقا، کانادای شمالی، چین، روسیه و گرین لند. بعد از اینکه سرویس تلفن راه دور تجاری با استفاده از مخابرات ماهواره‌ای ایجاد شد، یک میزبان از دیگر ارتباطات راه دور تجاری با ماهواره‌های مشابه در سال ۱۹۷۹ میلادی شامل موبایل‌ها ی ماهواره‌ای، رادیوی ماهواره‌ای، تلویزیون ماهواره‌ای و دسترسی اینترنتی ماهوارهٔ تطبیق شد. اولین تطابق‌ها برای بیشتر سرویس‌ها در دههٔ ۱۹۹۰ میلادی اتفاق افتاد و درحالیکه قیمت گذاری برای کانال‌های تقویت کنندهٔ ماهواره‌ای ادامه می‌یافت به طور قابل توجهی افت کرد.[۲]

 

 
پویا نمایی مسیر حرکت ماهواره‌ها در مدار میانی زمین

 



ادامه مطلب
 

نقشه برداری هوایی یک روش جمع آوری اطلاعات جغرافیای با استفاده از وسایل هوایی می باشد. جمع آوری اطلاعات می تواند با استفاده از تکنولوژی های مختلفی مانند عکسبرداری هوایی، رادار، لیزر یا از تصاویر سنجش از دور با استفاده از باندهای طیف الکترو مغناطیس، مانند گاما، ماورای بنفش و مادون قرمز انجام شود.

نقشه برداری هوایی به طور معمول با استفاد ه از هواپیماهای سرنشین دار که در آن سنسورها (دوربین رادار، لیزر، حسگر ها و غیره) و گیرنده سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی یا GNSS راه اندازی شده انجام می شوند. بجز هواپیماهای سرنشین دار از دیگر وسایل نقلیه هوایی مانند پهپادها (UAV)، بالن ها و هلیکوپتر ها نیز می توان استفاده کرد.

 

نقشه برداری هوایی با پهپاد یا هواپیماهای بدون سرنشین

 

 



ادامه مطلب

 


                                          Leica GPS 1200


    Leica GPS 1200

 

 

 

دانلود شبیه ساز جی پی اس لایکا   Leica GPS 1200

 

  لینک دانلود

 

 

 هر گونه کپی برداری فقط با ذکر منبع اخلاقی می باشد.





تاريخ : دو شنبه 19 شهريور 1395برچسب:نرم افزارهاي نقشه برداري,نقشه برداري,نرم افزار, | 12:52 | نویسنده : محسن قبادی

نقشه تهران و راه های ایران برای جی پی اس

نقشه تهران و راه های ایران برای جی پی اس های دستی مدل گارمین GPS GARMIN

برنامه تخلیه توتال استیشن TS122R CIVIL

دانلود برنامه تخلیه توتال استیشن سیویل مدل: TS122R

نرم افزار تبدیل فرمت تخلیه GSI به سایر فرمتها

برای دریافت از گزینه ذیل استفاده کنید.

نرم افزار اتصال کابل USB لایکا به ویندوز XP و 7

برای دریافت از گزینه ذیل استفاده کنید.

نرم افزار Map Source

گارمین مخصوص  جی چی اس های دستی گارمین map source نرم افزار

دفترچه راهنمای فارسی توتال استیشن sanding

برای دریافت از گزینه ذیل استفاده کنید.

 

 

برگرفته از سايت gistech



تاريخ : چهار شنبه 11 ارديبهشت 1395برچسب:جزوات نقشه برداری, | 11:2 | نویسنده : محسن قبادی
ژئودزی، ژئودزی ماهواره ای، سرشکنی، تئوری خطاها
  جزوه ژئودزی ماهواره ای
دکتر یحیی جمور
دانلود
 جزوه کلاسی ژئودزی 1
دکتر نجفی
دانلود
 تمرینات تعدیل و سرشکنی و ژئودتیک
به همراه برنامه متلب مربوطه

نویسنده: دکتر سعادت

دانلود
 جزوه کلاسی درس سرشکنی
دکتر کریمی
دانلود
جزوه تئوری خطاها
دکتر نجفی
دانلود

جزوه ژئودزی ماهواری

 مهندس میرقاسم پور

دانلود

 
 

GEODESY

THE CONCEPTS

دانلود
 جزوه فیزیکال ژئودزی
مهندس نیکخو
دانلود

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 9 مرداد 1395برچسب:کره زمین, | 16:56 | نویسنده : محسن قبادی
  1. زمین تقریبأ یک کره یا گوی است

شکل زمین را می توان بصورت کره ای که در قطبین پهن شده تصور نمود. در واقع یک گوی است، اما گردش زمین باعث می گردد تا در استوا متورم شود. بدین معنی است که اندازه گیری از قطب تا قطب دیگر حدود ۴۳ کیلیومتر کمتر از قطر زمین در استوای آن می باشد.

با اینکه بلندترین کوه روی زمین البرز، اما دورترین کوه از مرکز زمین کوه چیمبورازو در اکوادور می باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 تير 1395برچسب:نقشه برداری مسیر Route Survey, | 13:44 | نویسنده : محسن قبادی


نقشه برداری مسیر
Route Survey



جزوه های درسی نقشه برداری مسیر

آموزش کاربردی پیاده کردن آکس مسیر و سرترانشه در خاکبرداری و پاشنه کار در خاکریزی
محمد باقر ابراهیمی دانلود
نحوه محاسبات حجم عملیات خاکی مهندس عابدینی - مهندس اکبری دانلود
جزوه طراحی منحنی های کلوتوئید راهسازی دانلود
جزوه نقشه برداری مسیر - مهند رزاقی دانلود


تاريخ : چهار شنبه 17 مرداد 1395برچسب:سنجش از دور Remote sensing, | 14:53 | نویسنده : محسن قبادی


سنجش از دور

Remote sensing



کتاب و مقالات فارسی سنجش از دور

   
 ناهید دهستانی اردكانی ، شهره تاج ، علی سركارگر اردكانی،فریده اسدیان مكان یابی بهینه مراكز خدمات روستایی با استفاده از
GIS سنجش از دور و جی ای اس
دهستان عقدا
دانلود
 علی اکبر آبکار  ، نوشین محب علی ، عباسگلی جیرنده ، ابوالفضل آبکار شناسائی کانونهای برداشت و تاثیر تغییرات پوششگیاهی در بروز
توفانهای گرد و غبار با استفاده از فناوری سنجش از دور و جی ای اس
دانلود
 محمد سعادت سرشت ، محمد عزیزمحمدی  مروری بر مفاهیم و ابزارهای امروزی تفسیر و تحلیل
تصاویر سنجش از دور
دانلود
 میرحسن میریعقوب زاده بررسی توسعه مکانی شهرستان ساری با استفاده از تصاویر سنجش از دور
دانلود

 



تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1395برچسب:ژئودزی - ژئودزی ماهواره ای Geodesy, | 8:51 | نویسنده : محسن قبادی

ژئودزی - ژئودزی ماهواره ای
Geodesy






جزوه های درسی ژئودزی و ژئودزی ماهواره ای

جزوه دست نویس ژئودزی 2 - استاد محمد کریم دانلود
جزوه تایپی ژئودزی 2 - استاد محمد کریم دانلود
 سیستم مختصات در ژئودزی ماهواره ای-مهندس رستمی دانلود
جزوه ژئودزی ماهواره ای-دکتر یحیی جمور - دانلود
  جزوه کلاسی ژئودزی 1- دکتر نجفی  - دانلود
 جزوه فیزیکال ژئودزی- مهندس نیکخو - دانلود
GEODESY THE CONCEPTS  -  دانلود
 جزوه ژئودزی ماهواری- مهندس میرقاسم پور -دانلود



سایت های خارجی مرتبط با ژئودزی

انجمن بین الملی ژئودزی
برای ورود اینجا کلیک کنید
اتحادیه بین المللی ژئودزی و ژئوفیزیک
برای ورود اینجا کلیک کنید
American Geophysical Union (AGU)
برای ورود اینجا کلیک کنید
سرویس بین المللی بررسی دوران زمین
برای ورود اینجا کلیک کنید
آموزش راه دور سیستم تعیین موقعیت جهانی و ژئودزی
برای ورود اینجا کلیک کنید
سرویس ملی میل سنجی زمین
برای ورود اینجا کلیک کنید





تاريخ : چهار شنبه 17 مرداد 1395برچسب:نقشه برداری زیرزمینی Underground Surveying, | 11:50 | نویسنده : محسن قبادی

نقشه برداری زیرزمینی
Underground Surveying

جزوه های درسی زیرزمینی

آشنایی با تونل و سازه های زیرزمینی-مهندس یاسرعشورزاده یاسوری
دانلود
 جزوه نقشه برداری زیرزمینی-مهندس رستمی
دانلود


کتاب و مقالات فارسی زیرزمینی

 نویسنده - منبع - انتشارات
 عنوان
 حمید خانعلی ، نگار بزرگی راد بررسی سیستم های نقشه برداری زیر سطحی در ترسیم پروفیل لوله و كابل وارائه دستاوردهای داخلی
دانلود
مهىدس عباس عابدیىی ردیابی تاسیسات زیرزمیىی
دانلود



فیلم نقشه برداری زیرزمینی



دانلود فیلم حفاری تونل



تاريخ : چهار شنبه 16 فروردين 1395برچسب:سیستم تعیین موقعیت جهانی Global Positioning System, | 12:47 | نویسنده : محسن قبادی

سیستم تعیین موقعیت جهانی

Global Positioning System


جزوه های درسی جی پی اس


کتاب و مقالات فارسی جی پی اس

  نویسنده - منبع - انتشارات  عنوان
 سایت پزشکان بدون مرز

کفش های دارای  جی پی اس جهت ردیابی افراد مبتلا به آلزایمر طراحی شد دانلود

-- مقایسه چند سیستم تعیین مختصات ماهواره ای دانلود
 - تعیین موقعیت به روش
RTK
دانلود
 شهرداری تهران تکنیک تعیین موقعیت آنی
دانلود
امیر سبزی - مریم یزدان پرست کاربرد جی پی اس در کنترل سازه ها و زیرساخت های شهری
 دانلود

کتاب و مقالات لاتین جی پی اس

  نویسنده - منبع - انتشارات  عنوان
 دانلود  GLONASS only and BeiDou only RTK Positioning
دانلود MESAFE TABANLI DİFERANSİYEL GPS İLE GELİŞMİŞ KONUMLANDIRMA


ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 مرداد 1395برچسب:لیزر اسکنر Laser Scanner, | 17:45 | نویسنده : محسن قبادی
لیزر اسکنر

Laser Scanner



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 ارديبهشت 1395برچسب:کاداستر و مسائل ثبتی,کاداستر, | 15:36 | نویسنده : محسن قبادی

کاداستر و مسائل ثبتی



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1395برچسب:هیدروگرافی Hydrography, | 15:36 | نویسنده : محسن قبادی

هیدروگرافی

Hydrography

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 19 تير 1395برچسب:نقشه برداری عمومی Surveying engineering, | 18:28 | نویسنده : محسن قبادی

نقشه برداری عمومی

Surveying engineering



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 9 تير 1395برچسب:سیستم اطلاعات جغرافیایی Geographic Information System,, | 14:37 | نویسنده : محسن قبادی

سیستم اطلاعات جغرافیایی
Geographic Information System






ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 20 تير 1395برچسب:جزوه های درسی فتوگرامتری,فتوگرامتری,هوایی,نقشه بردتری هوایی, | 16:17 | نویسنده : محسن قبادی

جزوه های درسی فتوگرامتری

 فتوگرامتری 2 - دکتر محمود ورشوساز دانلود
 فتوگرامتری 1 - مهندس فرید اسماعیلی دانلود
جزوه کلاسی فتوگرامتری 1 2 3 4 - دکتر عزیزی دانلود
فتوگرامتری 2 - دکتر شایسته ماهانی دانلود
فتوگرامتری 3 - دکتر شایسته ماهانی دانلود
فتوگرامتری 1 - مهندس هادی عقیلی دانلود
فتوگرامتری 1 - 3 - مهندس محمد کریم نقدی دانلود
فتوگرامتری 1 تا 3 (آمادگی برای کنکور ارشد) دکتر سعید صادقیان دانلود
فتو گرامتری و دورکاوی - دکتر صادقیان - دانلود
فتو گرامتری 2 دانشگاه تهران - قسمت اول - دانلود
فتو گرامتری 2 دانشگاه تهران- قسمت دوم - دانلود
فتو گرامتری 2 دانشگاه تهران - دکتر سعادت سرشت - دانلود


ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 7 خرداد 1395برچسب:نقشه برداری,راه,نقشه,قوس مرکب,,قوس دایره,میکروژئودزی, | 12:23 | نویسنده : محسن قبادی

فهرست صفحه تصاویر:

- لیزر اسکنر
- نقشه برداری زیرزمینی
- TBM
- برداشت با جی پی اس و پی دی ای
- رابطه نقشه برداری و ساختمان
- جاده های دیدنی جهان
- نقشه برداری و خطرات آن
- نقشه برداری در پالایشگاه
- عملیات نقشه برداری بلندترین ساختمان جهان
- نقشه برداری نظامی
- نقشه برداری و طبیعت زیبا
- نقشه های تاریخی خلیج فارس
- نقشه برداری در فرودگاه
- نمونه نقاط بنچ مارک
- هیدروگرافی(نقشه برداری آبی)
- نقشه ها و اطلس های قدیمی


فهرست صفحه فیلم های آموزشی:
- مراحل تهیه نقشه از روی عکس هوایی (جدید)
- بتاریخچه مختصری از ژئودزی فضایی
- نقشه برداری چیست ؟ آشنائی با نقشه برداری
- بیضوی زمین - مقاله دکتر اردلان
- شبکه ژئودینامیک کشور
- جی پی اس ایستگاهی
- توپوگرافی چیست و آموزش و آشنائی با نقشه های توپوگرافی
- مروری کوتاه بر۴ روش اساسی در علم ژئودزی
- برداشت نقاط در نقشه برداری با دوربین لایکا
- انیمیشن حفاری در تونل
- آموزش جامع تصویری جی پی اس دستی
- آشنائی با عملکرد جی پی اس ایستگاهی


 

به گفته تاریخ ، اولین کسانی که به عنوان نقشه بردار دارای حرفه و شغل بودند در مصر باستان و به نام طناب کش معروف بودند
این مطلب در کتاب مردگان که بر روی پاپیروس ها نوشته شده و همچنین تصویر حکاکی شده ای در مقبره منا در تبس به چشم می خورد




تاريخ : چهار شنبه 13 مرداد 1395برچسب:نقشه برداری,RS چیست ؟ ,سنجش از دور, Remote Sensing, | 13:17 | نویسنده : محسن قبادی

RS چیست ؟ (سنجش از دور)

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1395برچسب:نقشه برداری,راه,نقشه,قوس مرکب,,قوس دایره,میکروژئودزی, | 11:13 | نویسنده : محسن قبادی

میکروژئودزی چیست؟

 

 

 مقدمه:

  مجموعه اقداماتی که بوسیله ابزار دقیق جهت رفتار سنجی و بررسی حرکات یک سازه بزرگ مانند سد و… با دقت    بسیار   زیاد و با استفاده از مشاهدات و محاسبات ژئودتیک و با هدف آشکار سازی جابجائی های آن می باشد. 

  سازه­های بزرگ و حساس همچون سدها، نیروگاه­ها و برجها از اهمیت بسیار بالائی برخوردار بوده و رفتار سنجی  اینگونه سازه ­ها معمولا به دو صورت ژئوتکنیکی و ژئودتیکی (ژئودزی مهندسی) صورت می­پذیرد. بدین لحاظ امروزه در  کشورهای پیشرفته تقریبا هیچ سازه بزرگی را نمی­توان یافت که فاقد مشاهدات پایش پایداری باشد. در ایران نیز این  موضوع همواره مد نظر قرار داشته، بطوری که امروزه همه سدهای کشور دارای ابزارهای دقیق کنترل و مشاهدات  ژئودزی مهندسی برای رفتارسنجی می­باشند.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 شهريور 1395برچسب:gps,rtk,سنجش از دور,ماهواره, | 13:11 | نویسنده : محسن قبادی

روش RTK در GPS

معرفی فرایند RTK  در برداشت با GPS


 
 
 
 
 
 تاریخچه: در اواسط دهه 90 سازندگان GPS روش کینماتیک آنی (RTK) را ارائه نمودند که با استفاده از آن می توان به صورت آنی به  دقتهای مورد نظر در نقشه برداری دست یافت. در این روش کاربر برای تعیین موقعیت به طور معمول نیاز به یک ایستگاه مرجع در فاصله  حداکثر 10 کیلومتری دارد تا بتواند به دقت سانتیمتری در تعیین موقعیت دست یابد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 شهريور 1395برچسب: نقشه برداری,راه,نقشه,قوس مرکب,,قوس دایره, | 14:5 | نویسنده : محسن قبادی
تاريخ : چهار شنبه 17 شهريور 1395برچسب:ازمون ارشد نقشه برداری , نقشه برداری,نقشه برداری , اندروید , نقشه, | 20:3 | نویسنده : محسن قبادی
نقشه‌برداری سه‌بعدی از فضا با موبایل

گوگل با همکاری سازمان فضایی ناسا، فناوری نقشه‌برداری سه بعدی خود را از طریق گوشی هوشمند تانگو به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.

 

 

به نقل از اسپاتیال سورس، اجرای این طرح موسوم به پروژه تانگو از دو ماه قبل آغاز شده است. تانگو گوشی هوشمندی است که به سیستم عامل اندروید مجهز شده و مجهز به حسگرهای سه بعدی متعددی است که تهیه نقشه‌های سه بعدی را ممکن می‌کند.

این گوشی با نمایشگر 5 اینچی خود قابلیت برقراری ارتباط با ماهواره‌های ناسا را دارد و می‌تواند برای به روزکردن اطلاعات ناوبری نیز از سوی فضانوردان به کار رود. گوشی تانگو دارای حسگرهای مافوق صوت و مادون قرمز نیست.

گوشی یاد شده به طور موفقیت آمیزی در شرایط بی‌وزنی از سوی فضانوردان به کار رفته و البته آزمایش‌های تکمیلی در این زمینه ادامه دارد. آخرین بار در تابستان گذشته آزمایش‌های لازم برای این کار انجام شد و به احتمال زیاد این گوشی در زمستان امسال دستیار فضانوردان خواهد بود.

 

GIS

سیستم اطلاعات جغرافیایی، علوم اطلاعات جغرافیایی، و یا مطالعات اطلاعات جغرافیایی یک سیستم طراحی شده برای تصرف، ذخیره، دستکاری، تجزیه و تحلیل، مدیریت و ارائه انواع اطلاعات جغرافیایی اشاره شده است. به زبان ساده، GIS ادغام نقشه کشی، تجزیه و تحلیل آماری و فن آوری پایگاه داده است.

 

 

GPS

کفشی با دستگاه GPS توکار طراحی شده که می‌تواند به ردیابی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،   این کفش توسط GTX Corp که شرکت سازنده ردیاب‌های GPS بسیار کوچک و فن‌آوری مخابره اطلاعات موقعیت است و شرکت تولیدکننده کفش Aetrex Worldwide طراحی شده است.

بر اساس این گزارش، تعبیه کردن دستگاه GPS در کفش از اهمیت برخوردار است زیرا بیماران مبتلا به آلزایمر تمایل دارند اشیایی را که برای آن‌ها آشنا به نظر نمی‌رسند از لباس‌های خود دور کنند.

 

یک حصار جغرافیایی می‌تواند در اطراف خانه فرد مبتلا به این بیماری در نظر گرفته شود و هنگامی که وی از مرز برنامه‌ریزی شده عبور می‌کند، هشدار Google Map به تلفن همراه یا رایانه ارسال می‌شود.

 

 

ماهواره های جاسوسی

ممکن است تاکنون زیاد واژه ماهواره های جاسوسی را شنیده باشید اما واقعا این ماهواره ها تا چه اندازه واقعیت داشته و چه توانایی های را دارند؟

ماهواره های جاسوسی قادرند اطلاعات کشورهای مختلف جهان را بدون اطلاع آنها جمع آوری کرده و در اختیار سازمانهای جاسوسی خود قرار دهند. این ماهواره ها قادرند از اجسام روی زمین تصاویر رنگی  با کیفیت بالا تهیه نموده و آنها را تحت کنترل خود قرار دهند . این ماهواره ها میتوانند حرکت یک نفر را بر روی زمین مشاهده کرده و مختصات مکانی او را تعیین کنند. این ماهواره ها حتی قادرند در خلال شب و یا هوای ابری بوسیله تجهیزات پیشرفته خود اقدام به عکسبردای کنند.

 

 

 

 

 



تاريخ : چهار شنبه 17 شهريور 1395برچسب:ازمون ارشد نقشه برداری , نقشه برداری,نقشه برداری , اندروید , نقشه, | 20:2 | نویسنده : محسن قبادی
چند نرم افزار آندرویدی که میتونه به نقشه بردارها کمک کنه..
 
 

Google Earth 7.1.11781

 

Google Maps 6.14.4

 

بدون شک یکی از بهترین نرم افزار های موقعیت یابی و Gps است که با نقشه های آفلاین هم کار می کند. از ویژگی های این موقعیت یاب، نشان دادن مکان دقیق شما بر روی نقشه، سرعت سنج، قطب نما، تعیین مسافت طی شده، امکان ذخیره کردن مسیری که در حال سفر هستید و… می باشد.

قابل نصب به روی آندروید نسخه 1.6 به بالا

توضیحات:

برای نصب نقشه های آفلاین، ابتدا نرم افزار Maverick را اجرا کنید و ببندید. پس از دانلود نقشه ی موردنظر، پوشه googlemaps را در داخل کارت حافظه در مسیر زیر کپی کنید: maverick/tiles

Maverick 2.1.1

دانلود نقشه تمام شهرهای ایران از زوم 1 تا 11

دانلود نقشه تهران از زوم 1 تا 17

 



تاريخ : چهار شنبه 17 شهريور 1395برچسب:ازمون ارشد نقشه برداری , نقشه برداری, | 19:54 | نویسنده : محسن قبادی
دریافت دفترچه 1102 - مجموعه علوم جغرافيايي
دریافت دفترچه 1103 - سنجش ازدور و سيستم اطلاعات جغرافيايي
 دریافت دفترچه 1263 - مهندسي عمران نقشه برداري


تاريخ : چهار شنبه 30 تير 1395برچسب:, | 21:5 | نویسنده : محسن قبادی

دانلود پک کامل تمرینات کتاب آموزش GIS خانم سارا سنجری

 

 

 حجم فایل : 60.2 مگابایت

فرمت فایل : Win RAR 

پسورد فایل : www.geomatncc.lxb.ir



آشنایی با نرم افزار ERMapper و کاربرد آن در تحلیل تصاویر ماهواره ای

 
 
ermapper

 

 

به طور خلاصه ER Mapper نرم افزاری برای تحلیل عکسهای ماهواره ای – کاربرد در دور سنجی (Remote Sensing) می باشد.

لازمه ی استفاده از این نرم افزار این است که شما حتما چند عکس ماهواره ای  داشته باشید و همچنین موارد استفاده از این برنامه در زمینه GIS نیز بسیار گسترده است.

ER Mapper پیشرفته ترین نرم افزار پردازش تصویری برای تصاویر جغرافیایی می باشد، که در کامپیوترهای شخصی تحت سیستم عامل NT/95/98/ME/2000/XP قابل اجراست. سرعت این سیستم به علت استفاه از پیشرفته ترین و جدیدترین تکنولوژیهای روز، بسیار بالاست.
با استفاده از نرم افزار ER Mapper می توان داده های رستری را نمایش و بهبود داد و داده های برداری را نمایش و ویرایش کرد همچنین قابلیت اتصال به داده های جغرافیایی و سیستمهای اطلاعات زمینی سیستمهای مدیریتی و یا منابع دیگر را دارد.
آخرین نسخه ER Mapper 7.1 می باشد ودر این نسخه قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است. Wizard های جدیدی به آن اضافه شده است که کارایی سیستم را افزایش داده است.
پردازش تصویر ابزار مهمی جهت تهیه نقشه، آنالیز و مدلسازی از علوم زمینی مختلف می باشد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 27 تير 1394برچسب:فیلم,فیلم اموزشی,فیلم اموزش نقشه برداری, | 23:17 | نویسنده : محسن قبادی
تاريخ : دو شنبه 15 تير 1394برچسب:پیمایش,نقشه برداری زمینی, | 1:32 | نویسنده : محسن قبادی
 

11253944576162278090

ایجاد شبکه پیمایش در اجرای پروژه های نقشه برداری طبق دستور العمل های سازمان نقشه برداری کشور :

یکی از مهمترین کارهایی که در اجرای  تمام پروژه های نقشه برداری قبل از شروع عملیات برداشت بسیار مورد توجه است . ایجاد شبکه ای از نقاط در محیط کار و منطقه است .که با انجام پیمایش و جمع آوری اطلاعات طول و زاویه مربوط به هر امتداد و بررسی خطای رخ داده در هر امتداد با استفاده از روش های سرشکنی ، خطای موجود را سرشکن می کنیم و مختصات صحیصح مربوط به هر نقطه را بدست می آوریم  . در این مبحث می پردازیم به چگونگی ایجاد شبکه های پیمایش طبق دستور العمل های سازمان نقشه برداری کشور.

 




ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 15 تير 1394برچسب:فناوری نقشه برداری پهباد فوق سبک, | 1:21 | نویسنده : محسن قبادی

889008_orig

معرفی فناوریهای نوین نقشه برداری در کارهای عمرانی

فناوری نقشه برداری هوایی توسط  پهپاد فوق سبک

مدت خیلی زیادی نیست که برخی از سازمان ها و ادارات و شرکت های دولتی و خصوصی داخل کشور در جریان توسعه و فناوری پهپاد های کوچک و غیر نظامی قرار گرفته و به اهمیت استفاده از این پهپاد ها در جهت کاهش هزینه عملیات نقشه برداری هوایی ( تهیه نقشه های توپوگرافی ، مدیریت بحران ، مدیریت کشاورزی ، بازرسی و نظارت و . . ) پی برده اند .  با توسعه دوربین های سبک ولی باکیفیت ، موتورهای کم مصرف و باتری های پر قدرت سبک ، پهپادهای تجاری در حال تصرف و اجرای ماموریت های غیر نظامی ولی مهم شهری و روستایی می باشند . که از جمله این ماموریت ها نقشه برداری هوایی می باشد .

 

دلیل استفاده از فناوری پهپاد و هواپیماهای بدون سرنشین برای نقشه برداری هوایی بخاطر خصوصیات زیر می باشد :

 – در مدت زمان بسیار کمتری به نتایج بهتری در نقشه برداری هوایی خواهیم رسید .

– استفاده از پرنده های بدون سرنشین برای انجام نقشه برداری هوایی به مراتب ریسک های کمتر  و خطرات جانی کمتر خصوصا در مناطق صعب العبور خواهد داشت . 

– در زمان بحران استفاده از پرنده بدون سرنشین کار نقشه برداری هوایی را سریعتر انجام داده و نتایج را بسیار دقیقتر و سریعتد در اختیار مدیران مربوطه قرار خواهد داد.

– قابلیت پرواز و عکس برداری در ارتفاع پایین وضوح تصویری و قدرت تفکیک پذیری تصویر را بیشتر می نماید .

برای نقشه برداری هوایی و دریافت نتایج مطلوب و قابل استفاده امری است که به علم و تحقیقات و تجربیات زیادی نیاز دارد . هر پهپاد و پرنده بدون سرنشین هر چند ممکن است بتواند عکسبرداری هوایی انجام دهد اما دلیل بر این نیست که هر عکس هوایی قابل استفاده برای نقشه برداری هوایی باشد .چند محور زیر برای بدست آوردن نتایج خوب در نقشه برداری هوایی بسیار مهم می باشد :

– هدف از نقشه برداری هوایی باید کاملا مشخص باشداز قبیل نقشه مسطحاطی ، مدل رقومی ارتفاعی زمین ، ارتوموزائیک یا مدل سه بعدی دقیق از یک محل خاص و …..

– نوع و شرایط محلی که قرار است نقشه برداری هوایی در آن صورت بگیرد .

 – بسته به شرایط محل نوع دوربین مشخص می شود .

– بسته به نوع دوربین و شرایط محل : ارتفاع پرواز ، سرعت پرواز ، فاصله زمانی بین هر عکس و تنظیمات دوربین ( سرعت شاتر ، نحوه زوم ، زاویه دوربین و . . . ) فواصل نقاط کنترل زمینی ، میزان پوشش طولی و عرضی تصاویر ، میزان دقت طولی عوارض زمینی در هرپیکسل برای تصویر های مجاور طولی و عرضی و …. محاسبه می گردد .

– همه عکس ها برچسب ( تگ ) مختصات جغرافیایی جی.پی.اس و میزان زاویه سه محور دوربین برای هر تصویر مجزا را می خورند ( که امر بسیار مهمی در تهیه نقشه هوایی می باشد) و آماده تولید نقشه هوایی می گرددند .

اگر تمامی مراحل فوق طبق یک برنامه ریزی اصولی و توسط افراد مجرب انجام گردد یک پروژه نقشه برداری که تا الان باید توسط یک سیستم بزرگ با تعداد زیادی کارمند و بودجه بالا و با استفاده از هواپیما و هلی کپتر های واقعه ای و پرواز در ارتفاعات بالا انجام می گرفت هم اکنون با یک تیم کوچک چند نفره و یک پهپاد  تجاری و با صرف هزینه های کمتر و در مدت زمان کمتر و بدون پذیرش ریسک های خطر ناک قابل انجام شده است .

منبع : شرکت داوین

Snap11156

  

 

    معرفی فناوری

   پهپاد = پرنده هدایت پذیر از دور

   

   مزایای فناوری

    – کیفیت بالاتر محصولات مکانی: صدها برابر داده بیشتر
   – اعتباربخشی بالا و قابلیت کنترل سازگاری دادهها: تصاویر متعدد با افزونگی بالا
   – تنوع محصولات مکانی بالاتر: محصولات تصویری علاوه بر نقشه 
CAD
   – کارایی بالاتر محصولات مکانی: کلیه عوارض قابل مشاهده و تفسیر
   – سرعت بالاتر در تهیه نقشه: چند برابر
   – هزینه کمتر در تهیه نقشه: چند برابر

  اجرای تشکیل دهنده سیستم

    – بخش مکانیک پرواز و بدنه پهپاد
    – بخش مخابراتی در ارسال و دریافت داده
    – بخش ناوبری و تعیین موقعیت
    – بخش پیشران و موتور
    – بخش تصویر برداری

     بخش مکانیک پرواز

   با قابلیت کنترل جابجایی و دوران در سه جهت و حرکت با سرعت

   بین ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت .

  

   بخش مخابراتی

   

     بخش ناوبری

   

      بخش تصویر برداری

    در ارتفاع ۱۰۰ متر، ابعاد پیکسل ۳ سانتیمتر .

   

    نصب و راه اندازی UAV

   

     استقرار ایستگاه زمینی

    

 

  مراحل اجرایی

   – طراحی پرواز
   – عکسبرداری هوایی
   – محاسبات مثلث بندی هوایی
   – تولید محصولات مکانی
   – مدل رقومی زمین
   – ارتوفتوموزائیک
   – مدل سه بعدی
   –  نقشه 
CAD سه بعدی

 طراحی پرواز

 

   پرواز و عکسبرداری هوایی

 

   محاسبات مثلث بندی هوایی

  

    تولید محصولات مکانی

  

     ارتوفتو موزائیک

   

   

      مدل رقومی زمین

   

     مدل سه بعدی زمین 

  

    مدل سه بعدی حجمی

  

  

   تهیه نقشه سه بعدی CAD

   مقیاس ۱:۲۰۰ و منحنی میزان ۲۰ سانتیمتر

  

    قابلیتهای کاری سامانه نقشه برداری پهپاد

   –  عکسبرداری هوایی از ارتفاع ۸۰ تا ۳۲۰ متری سطح زمین جهت تهیه نقشه ۱:۲۰۰ تا ۱:۲۰۰۰
   – اخذ و ارائه تصاویر قائم هوایی خام با پوشش دلخواه و از ارتفاع موردنظر با ابعاد پیکسل زمینی
    2,5 تا ۱۰ سانتیمتر
   – تهیه ابر نقاط رنگی با تراکم نقاط ۱۰ سانتیمتر تا ۴۰ سانتیمتر
   – تهیه مدل رقومی زمین 
DEM با دقت منحنی میزان ۲۰ سانتیمتر تا یک متر
    – تهیه فتوموزائیک سریع و ارتوفتوموزائیک دقیق با ابعاد پیکسل ۲ تا ۲۰ سانتیمتر
    – تهیه مدلهای سه بعدی بافتدار و فیلم سه بعدی پرواز بر فراز منطقه
    – تهیه نقشه خطی سه بعدی و عکس نقشه از مقیاس ۱:۲۰۰ تا ۱:۲۰۰۰
    – تهیه محصولات مکانی فوق از ناحیه و کریدور مسیرهای خطی
    – انجام عملیات در اپکهای زمانی مختلف جهت محاسبه تغییرات هندسی و آنالیز تغییرات طیفی

  کاربردهای پیشنهادی

  * مطالعات مکانیابی و اکتشاف معدن، زمینشناسی، منابع قرضه، سد و نظایر آن
  * مطالعات شناخت، متره و برآورد هزینه / زمان عملیات عمرانی
  * مطالعات منطقهای، ژئومورفولوژی، محیط زیست
  * طراحی و اجرای سایتهای صنعتی و مسکونی
  * تسریع در تهیه نقشه های کاداستر به منظور مدیریت تملک اراضی
  * مطالعات جنگلها و مراتع و اراضی کشاورزی
  * مطالعات توسعه مناطق روستایی و حریم نواحی شهری
  * مطالعات حریم- بستر مهندسی رودخانه و نواحی ساحلی دریاها
  * مطالعات پروژه های مختلف شبکه راه، راه آهن، آب و فاضلاب، خطوط انتقال نیرو، مخابرات و
   خطوط لوله نفت و گاز
  * تهیه نقشه و مانیتورینگ دورهای سایتها و بناهای میراث فرهنگی
  * تصویربرداری دورهای جهت نگهداری و حفاظت از اراضی مسکونی و منابع طبیعی

 

دکتر محمد سعادت سرشت – اولین همایش ملی نقشه برداری در صنعت ساختمان

 



تاريخ : دو شنبه 15 تير 1394برچسب:پهباد نقشه برداری,کوادروتور,نقشه برداری هوایی, | 1:19 | نویسنده : محسن قبادی

کوادروتور در حال عکسبرداری

 

 

http://www.aerialmapping.ir/videos/photogrammetry/New%20-%20aerial%20mapping.mp4

 

 



تاريخ : شنبه 9 خرداد 1394برچسب:کاداستر کشور چک,چک,کشور,کشور چک,کاداستر, | 23:22 | نویسنده : محسن قبادی

کاداستر کشور چک چندین ترابایت از اطلاعات خود را در دسترس عموم قرار داد

 
 
آژانس ملی نقشه برداری و کاداستر جمهوری چک (COSMC) نرم افزار تحت وبی را که شرکت اینترگراف، جهت توزیع و چاپ داده های مکانی ملی ارائه کرده، به کار گرفته است. این نرم افزار شامل فشرده سازی تصاویر با قابلیت بالا و ارائه ی آن جهت مدیریت حجم گسترده ای از داده ها در مقیاس وسیع می باشد.
اخیراً سیستم ابتدایی و اصلی آژانس COSMC براساس سامانه GeoMedia شرکت اینترگراف، با استفاده از فن آوری های متعدد این شرکت، در یک پورتال یکپارچه ی تحت وب ارتقاء داده شد. آژانس COSMC همچنین استفاده و تحلیل تصاویر، با مشخصه ERDAS IMAGING، را با جریان فعلی کار ادغام کرده است.
رئیس بخش مدیریت و کاربرد اطلاعات مکانی COSMC، آقای پیتر دوراچک (Petr Dvoracek)، اظهار داشت: جمهوری چک نیاز به یک نرم افزار درست، جهت بهبود و مدیریت و توزیع داده های مکانی کلیدی دارد.
این کشور با همکاری شرکت اینترگراف توانسته است انبوهی از داده های مکانی را به صورتی رقومی نماید که به مراتب آسانتر از گذشته، در دسترس عموم قرار گیرد.
از سال 2005 بخش نقشه برداری زمینی آژانس COSMC، از یک پورتال تحت وب جهت ارائه داده های مکانی ملی به بخش دولتی، طراحان، مدیران شبکه، مدارس و کارآفرینان استفاده کرده است. این پورتال، قادر به پشتیبانی از هزاران کاربر بوده و چهار میلیون درخواست را در روز پاسخ می دهد. از آنجاییکه روند تقاضا برای خدمات استاندارد نقشه (مانند OGC-ISO WMS، WMTS و WFS) افزایش یافته، این سازمان به دنبال نرم افزاری بود تا به اشتراک گذاری داده ها آسانتر و مستقیماً از شکل رقومی انجام شود.
پیش از اینکه آژانس COSMC سیستم خود را ارتقاء دهد، این سازمان داده ها را در فرمت فایل ارائه می‌کرد. اکنون با ارتقاء سیستم به کمک این قابلیت سامانه اینترگراف، آژانس COSMC قادر است قابلیت نمایش، جستجو، تبدیل و خدمات دانلود را برای عموم افزایش دهد و توان بالای عملیاتی را تضمین نماید. همچنین این سازمان می‌تواند خدمات WMTS را برای سه گروه اصلی از کاربران؛ یعنی کاربران عمومی در سطح ملی، INSPIRE و GoogleMaps ارائه کند.
همچنین آژانس COSMC، جهت رقومی کردن داده ها و در دسترس قرار دادن آنها برای عموم، به نرم افزاری نیاز دارد که بتواند 4 ترابایت از داده ها ی رستری موجود نگهداری شده در هزاران فایل مجزای TIFF را فشرده نماید. با استفاده از فن آوری افزایش فشرده سازی Wavelet (یا ECW) این سازمان قادر است اندازه ی فایلهای بایگانی خود را به 750 گیگابایت برساند. فن آوری ECW شرکت اینترگراف به سازمان ‍‌ها این امکان را می دهد تا فایلهای تصویری خود را در اندازه ترابایت، بدون تغییر در کیفیت تصاویر و با سرعت نمایش بالا، تا پنج درصد اندازه اولیه خود فشرده نماید. فن آوری ECW به طور خاص برای داده های مکانی، طراحی شده است و با نرم افزارهای محبوبی همچون GIS، CAD و نرم افزارهای دسکتاپ، تحت وب، و تحت موبایل سنجش از راه دور، پشتیبانی می شود.
علاوه براین، شرکت اینترگراف جهت ایجاد دسترسی بیشتر به داده های مکانی آژانس COSMC، برنامه‌های دیگری را توسعه داده است تا امکان دسترسی محدود مردم، به تصاویر ارتوفتو این سازمان فراهم شود. شرکت اینترگراف برنامه های موبایل COSMC را نیز توسعه داده است.


تاريخ : شنبه 9 خرداد 1394برچسب:نرم افزار نقشه برداری,نقشه برداری,نرم افزار, | 23:20 | نویسنده : محسن قبادی
چند نرم افزار آندرویدی که میتونه به نقشه بردارها کمک کنه..
 
 

Google Earth 7.1.11781

 

Google Maps 6.14.4

 

بدون شک یکی از بهترین نرم افزار های موقعیت یابی و Gps است که با نقشه های آفلاین هم کار می کند. از ویژگی های این موقعیت یاب، نشان دادن مکان دقیق شما بر روی نقشه، سرعت سنج، قطب نما، تعیین مسافت طی شده، امکان ذخیره کردن مسیری که در حال سفر هستید و… می باشد.

قابل نصب به روی آندروید نسخه 1.6 به بالا

توضیحات:

برای نصب نقشه های آفلاین، ابتدا نرم افزار Maverick را اجرا کنید و ببندید. پس از دانلود نقشه ی موردنظر، پوشه googlemaps را در داخل کارت حافظه در مسیر زیر کپی کنید: maverick/tiles

Maverick 2.1.1

دانلود نقشه تمام شهرهای ایران از زوم 1 تا 11

دانلود نقشه تهران از زوم 1 تا 17



تاريخ : شنبه 9 خرداد 1394برچسب:نقشه برداری کاربردی در مهندسی عمران, | 23:15 | نویسنده : محسن قبادی

نقشه برداری کاربردی در مهندسی عمران

نقشه برداری کاربردی در مهندسی عمران 

به طور کلی نقشه برداری را می­توان علم تهیه و پیاده کردن نقشه دانست . اما به دلیل گستردگی زیاد این علم در دنیای امروز تعریف بالا را نمی توان جامع دانست . کنترل کارهای اجرایی و تعیین میزان نشست ساختمانهادر عملیات ساختمانی و مونتاژ واحدهای تولیدی و صنعتی ، طرحهای مربوط به تسطیح اراضی در شهرسازی و کشاورزی ، و کنترل دایمی انحراف سدها از نظر فشار آب در تاسیسات آبی انتقال نقاط و امتدادها در معادن و راههای زیرزمینی ، بررسی تغییرات پوسته زمین در زمین شناسی وژئو فیزیک ، تعیین میزان عمق آب و تهیه نقشه های دریانوردی در کشتیرانی و بندر سازی ، تهیه نقشه های دریا نوردی در کشتیرانی و بندر سازی ، تهیه نقشه ابنیه و آثار تاریخی در باستان شناسی پیکره های دیگری از دامنه فعالیتهای علم نقشه برداری را تشکیل می دهد .

نقشه برداری را می توان از نقطه نظر کلی به دو نوع کلی تقسیم بندی کرد : 1-نقشه های عام 2- نقشه برداری خاص به غیر از ریاضی و فیزیک که مبنای مبحثهای مختلف نقشه برداری است ، رشته های دیگری از علوم و فنون می باشند که مستقیما در کار تهیه نقشه دخالت دارند ، روی این اصل نقشه برداری را به دو مفهوم اصلی و جدا گانه تعریف می کنند : الف) مفهوم عام : عبارت از جمیع علوم وفنونی است که در چاپ و تهیه نقشه دخالت دارند که در کارتوگرافی استفاده می شوند. ب) مفهوم خاص: عبارت از یک سلسله اندازه گیری طولی و افقی و عمودی و زاویه ای و انجام محاسباتی بر روی این اندازه گیریها و سر انجام ترسیم نتایج حاصله بر صفحه تصویر است که این مفهوم در برابر واژه سروینگ استفاده می شود. مفهوم خاص نقشه برداری یکی از شاخه های نقشه برداری به مفهوم عام را تشکیل می دهد . سایر شاخه ها ی مفهوم عام عبارت اند از نجوم ، ژئودزی ، فتوگرامتری ، کارتوگرافی ، چاپ و تکثیر.

تعریف نقشه: نقشه عبارت است از ترسیم تصویر افقی قسمتی از عوارض زمین اعم از طبیعی مصنوعی به نسبتی کوچکتر بر روی صفحه تصویر است. تعریف مقیاس : نسبتی را که بین ابعاد روی نقشه و اندازه های نظیرشان بر روی زمین وجود دارد مقیاس می گویند پس در حقیقت مقیاس عبارت است از تقسیم فاصله تصویر دو نقطه بر روی نقشه بر فاصله همان دو نقطه بر روی زمین .

معمولا مقیاس را در نقشه ها به هر دو شکل عددی و ترسیمی نشان می دهند . مقیاس عددی اغلب به صورت کسری نشان داده می شود که صورت آن یک و مخرجش عددی است که نشان می دهد اندا زه های پیاده شده در نقشه چند مرتبه کوچک شده اند و این بیشتر برای این منظور است که به راحتی بتوان دریافت که هر میلی متر روی نقشه معادل n متر بر روی زمین است ، n معمولا یکی از اعداد .5 1 2 2.5 2.5 و یا حاصلضرب این اعداد در 0 یا 100 یا 1000 است .

 مقیاس خطی یا ترسیمی: از آنجا که در اثر رطوبت و یا تغییرات دما امکان تغییر ابعاد نقشه و اثر گزاردن بر روی اندازه های نقشه وجود دارد ، معمولا علاوه بر مقیاس عددی که طبق تعریف فوق مشخص می شود ، یک مقیاس خطی نیز در زیر نقشه رسم می کنند که در صورت تغییر ابعاد کاغذ اندازه های این مقیاس متناسب با آن تغییر کند و همواره اندازه گیری صحیح بر مبنای آن انجام شود. مقیاس خطی یا ترسیمی عبارت است از پاره خطی که به فواصل مساوی تقسیم شده و هر تقسیم آن طول معینی از زمین را(که به عنوان واحد اختیار شده است )نشان می دهد .

این پاره خط از چپ به راست مدرج شده است و در قسمت چپ آن قبل از تقسیم صفر یک واحد را به اجزا متساوی تقسیم و واحد های کوچکتر بر روی نقشه را با استفاده از آن اندازه گیری می کنند این قسمت را پاشنه مقیاس می گویند. به کمک مقیاس خطی می توان اولا طول زمینی را مستقیما روی نقشه پیدا کرد و ثانیا طولی که بر روی زمین اندازه گیری و تبدیل به افق شده است را بر روی نقشه منتقل کرد .

این عمل با یک پرگار ساده معمولی انجام می شود که یک بار بر روی نقشه و بهر دیگر بر روی مقیاس ترسیمی قرار داده می شود . مقیاس هر نقشه با توجه به عواملی چون ابعاد زمین و کاغذ نقشه دقت لازم برای استفاده خاصی از نقشه امکانات موجود در زمان تهیه نقشه و جنبه های اقتصادی انتخاب می شود. واضح است که هر چه مقیاس نقشه بزرگتر باشد دقت اندازه های آن بیشتر است و به همین مقیاس هزینه ، صرف وقت و امکانات بیشتری را طلب میکند . طبقه بندی نقشه ها: نظرات مختلفی در مورد طبقه بندی نقشه ها ارائه شده است عمده این طبقه بندی بر دو محور اصلی قرار دارد یکی طبقه بندی از نظر مقیاس و دیگری از لحاظ محتوی. از لحاظ مقیاس: پلان با مقیاس 100/ تا1 500/1 بزرگ مقیاس با مقیاس های 1000/1 تا 5000/1 متوسط مقیاس با مقیاس های 10000/1 تا 5000/1 کوچک مقیاس با مقیاس های 100000/1 تا 500000/1 نقشه های جغرافیایی با مقیاس های یک میلیونیم و کو چکتر.

طبقه بندی از نظر محتوی : این طبقه بندی شامل نقشه های مسطحاتی توپوگرافی ثبت املاکی آماری هواشناسی شهر سازی تاریخی گیاه شناسی زمین شناسی ژئو فیزیکی و غیره است. در رشته های مختلف مهندسی نقشه های مسطحاتی و توپوگرافی بیشتر از سایر نقشه ها کاربرد دارند و در این بین به روشهای تهیه این دو نوع نقشه می پردازیم: الف- نقشه های مسطحاتی: این نوع نقشه ها فقط عوارض مسطحاتی را نشان می دهند و موارد استفاده آنها منحصرا در جایی است که شناخت ارتفاعی زمین مورد نظر می باشد. ب- نقشه های توپوگرافی: در این نوع نقشه ها علاوه بر نشان دادن وضعیت مسطحاتی زمین وضعیت ارتفاعی آن نیز توسط خطوط تراز یا منحنی های میزان مشخص می گردد.خطوط تراز مقطع سطح خارجی زمین با صفحات افقی متوازی و متساوی الفاصله است، بنابر این هر خط تراز مکان نقاط هم ارتفاع است.

شاخه های نقشه برداری: در مورد تقسیم بندی فن نقشه برداری به شاخه های مختلف نیز نظرات گوناگونی ارائه شده است یکی از این نظرات تقسیم بندی آن به دو شاخه مفهوم عام و خاص است که شرح آن گذشت . مفهوم خهص نیز خود به شاخه های زیر تقسیم می شود :

1- مسطحاتی یا پلانیمتری: در این رشته جهت تهیه نقشه های مسطحاتی بحث و گفتگو می شود . 2

- نقشه برداری تو پوگرافی: مقصود از آن تهیه نقشه های تو پوگرافیکی است.

 3-نقشه برداری ساختمانی: مراد از این شاخه بحث و بررسی درباره نحوه پیاده کردن محور ساختمانها و تاسیسات وابسته به آنها و نیز کنترل عملیات ساختمانی است.

 4-نقشه برداری دریاها: این شاخه به بررسی وضعیت کف دریاها و اقیانوسها و تعیین عمق آب در قسمتهای مختلف آنها می پردازد.

5-نقشه برداری ثبت املاکی : هدف تعیین حدود زمین های شهری و تعیین مساحت آنهاست.

 6- نقشه برداری مسیر: در این شاخه به بررسی روشهای مختلف طرح و پیاده کردن مسیرهای راه – راه آهن – خطوط انتقال نیروو ... می پردازد. 7

- نقشه برداری معدنی (زیرزمینی): مربوط به نقشه برداری در تونلها –معادن و تاسیسات زیر زمینی است.

نقشه برداری مستوی و نقشه برداری ژئودتیک: هنگامی که حوزه عمل نقشه برداری در سطح محدودی از زمین باشد به نحوی که بتوان با صرف نظر کردن از انتحای زمین آن را مسطح فرض کرد(بدون مواجه شدن با خطای زیادی در نتایج)نقشه برداری مستوی کاربرد پیده می کند.

در چنین حوزه هی در کوتاه ترین فاصله بین دو نقطه زمینی را می توان خط مستقیم فرض کرد و یا جمع زوایای یک مثلث را که رئوس آن سه نقطه زمینی است ، 180درجه در نظر گرفت .به طور کلی اصول و قاعد هندسی مسطح در این حوزه قابل اجراست. نقشه برداری ژئودتیک: هنگامی مطرح است که دامنه کار به قدری وسیع باشد که مسطح فرض کردن زمین باعث وارد شدن خطای زیاد در نتایج کار می شود .

در چنین موردی خط ژئودزی (که یک منحنی است)به جای خط مستقیم کوتاه ترین فاصله بین دو نقطه زمینی را تشکیل می دهد .مثلث کروی که اضلاع آن به جای خط مستقیم کوتاه ترین فاصله بین دو نقطه زمینی را تشکیل می دهد .مثلث کروی که اضلاع آن به جای خط مستقیم خط منحنی اند جانشین مثلث مسطح می شوند . زوایای مثلث کروی بر خلاف مثلث مسطح بیش از 180 درجه است و به جای روابط کثلثاتی در مثلثات مسطح از روابط مثلثات کروی استفاده می شود.

 اما اینکه اصولا تا چه محدوده ای می توان زمین را مسطح فرض کرد و از قوائد هندسه مثلثات مسطح استفاده نمود بستگی به مقیاس نقشه دارد. در عمل هنگامی که اختلاف بین طول قوس ومماس بر آن یعنی خطای ناشی از مسطح فرض کردن زمین پس از تبدیل به مقیاس از دقت ترسیمی یعنی 1. میلی متر کوچکتر باشد می توان زمین را مسطح فرض کرد و قواعد نقشه برداری مستوی را در مورد آن اجرا کرد.

برای محاسبه این اختلاف ، زمین را به شکل کره و شعاع متوسط آن R فرض می کنیم. در صورتی که این تفلضل بعد از تبدیل به مقیاس از 1. میلی متر (که خطای ترسیمی می شود)کوچکتر باشد می توان از انحنای زمین صرف نظر نمود و اصول و قوائد نقشه برداری مستوی را در محدوده ای که حداکثر طول آن 1 باشد اجرا کرد. اندازه گیری طول: اندازه گیری طول یکی از اجزای اصلی اندازه گیری است و چون اکثر مواقع به عنوان مبنای برداشتهاست از اهمیت ویژه ای برخوردار است . واحد اندازه گیری فاصله متر (واحد بین المللی ) است که در حدود یک چهل میلیونیم محیط نصف النهار است .

جدا از متر واحد های دیگری نظیر یارد و فوت اینچ و غیره در کشورهای انگلیس به کار برده می شود ولی در سایر کشورها به ندرت ازآنها استفاده شود. روشهای کلی تعیین فاصله: این روش را ذر چهار گروه و به شرح زیر دسته بندی کرده اند : روشهای محاسبه ای و ترسیمی-1 2-روش های محاسبه ای وترسیمی 3-روشهای استفاده از دستگاههای اپتیکی (دوربینهای نقشه برداری) 4-استفاده از دستگاههای الکترونیکی و الکترواپتیکی مساحی: منظور از مساحی نقشه برداری از قطعات کوچک از زمین است که با استفاده از وسائل ساده ای نظیر متر ژالن شاغول گونیای مساحی قطب نما شیب سنج دستی و غیره انجام می گیرد و در آن از حل مسائل ساده هندسی بهره گیری می شود .

در مساحی اندازه گیری فاصله نقش اساسی دارد روشهای انجام مساحی: 1- اخراج عمود بر یک خط از نقطه ای واقع آن خط 2- وارد کردن خط عمود بر یک خط از نقطه معین در خارج آن خط و یافتن پای عمود. 3- پیاده کردن خطی به موازات خط دیگر 4- تعیین اندازه یک زاویه 5-پیاده کردن یک زاویه نسبت به یک امتداد معین 6- تهیه نقشه زمینهای کم وسعت تهیه نقشه زمینهای کم وسعت به روشهای کلاسیک: 1-روش تشکیل مثلثها 2-روش استفاده از خط هادی این روشهای تهیه نقشه کم دقت بوده و امروزه از آنها استفاده نمی شود و یا به ندرت ممکن است استفاده شود.

ترازیابی: ترازیابی نیز یکی از بخشهای نقشه برداری کاربردی می باشد و مقصود از ترازیابی یا نیولمان تعیین اختلاف ارتفاع بین دو یا چند نقطه نسبت به هم یا نسبت به سطح مبنای ارتفاعی معین است که با استفاده از دستگاههای مختلف و با روشهای گوناگون صورت می گیرد. به مجموعه نقاطی که ارتفاع آنها یکسان باشد سطح تراز می گویند . فاصله بین دو سطح تراز تعیین کننده اختلاف ارتفاع بین نقاط واقع بر روی آن دو سطح است.

روش تعیین مبدا ارتفاعی: چون اندازه گیری ارتفاع هر نقطه مستقیما از سطح مبنا میسر نیست لذا در نقشه برداری سعی می کنند که مو قعیت هر نقطه را از نظر ارتفاعی نسبت به نقطه مشخص دیگری که ارتفاع آن نسبت به مبدا معلوم است تعیین کنند و یا آنکه کلا ارتفاع را به طور نسبی (با فرض مبدا) معین کنند. روشهای ترازیابی: روشهای ترازیابی به ترتیب دقت عبارتند از: 1-ترازیابی مستقیم یا هندسی 2-ترازیابی مثلثاتی 3-ترازیابی استادیمتری 4-ترازیابی قشار سنجی نیم رخهای طولی و عرضی: یکی از موارد کاربرد ترازیابی تهیه نیم رخ های طولی یا پروفیل طولی عبارت از نمودار ترسیمی تغییرات ارتفاعی زمین در امتداد محور مسیر است. به تعبیر دیگر می توان گفت فصل مشترک صفحه قائم ، بر مسیر با قسمت مرئی زمین را نیم رخ طولی گویند. نیم رخ عرضی یا پروفیل عرضی عبارت است از نمودار ترسیمی تغییرات ارتفاعی زمین در امتداد عمود بر محور زمین و با یک فاصله معین در دو طرف آن.به تعبیر دیگر فصل مشترک سطح خارجی زمین با صفحه قائمی که عمود بر محور مسیر است ، تشکیل نیمرخ عزصی را می دهد. از نظر کلی می توان گفت که پلان نیمرخ طولی و نیم رخ عرضی به ترتیب تصاویر یک مسیربر صفحه افقی- صفحه قائم و صفحه نیم رخ است .

روش تهیه پروفیل های طولی: پروفیل های طولی را به دو روش می توان تهیه کردیکی به کمک اندازه گیری های زمینی ودیگری با استفاده از منحنی های میزان در نقشه های توپوگرافی . تهیه نیم رخ طولی با استفاده از اندازه گیری های زمینی : مراحل کار در این روش در دو مرحله عملیات زمینی و عملیات دفتری خلاصه می شود. عملیات زمینی شامل میخ کوبی مسیر ، اندازه گیری فواصل طولی و ترازیابی نفاط است و عملیات دفتری در محاسبه ارتفاع نقاط برداشتی و ترسیم نمودار خلاصه می شود : 1- میخ کوبی مسیر 2- اندازه گیری فواصل طولی 3-ترازیابی بین نقاط 4- ترسیم تهیه نیم رخ عرضی : برای تهیه طرحهای عمرانی مربوط به عملیات آبرسانی و خطوط انتقال نیرو نیم رخ طولی کفایت می کند ولی در طرحهای اجرایی راهسازی این نیم رخ به تنهایی جوابگوی اطلاعات مورد نیاز مربوط به وضعیت زمین نیست زیرا که یکی از اساسی ترین مسائل مربوط به امور طرح هندسی راه مسا له تعیین و بردار حجم عملیات خاکی است و این مساله از طریق نیم رخ طولی به تنهایی قابل حل نیست لذا در اینگونه موارد علاوه بر نیم رخ طولی یک نیم رخ عرضی نیز از هر یک از نقاط مسیر تهیه می کنندتا هم بتوانند به بررسی بیشتر وضعیت ارتفاعی زمین در عرض منطقه بپردازند و هم راه را برای بر اورد حجم عملیات خاکی و انتخاب بهترین خط پروژه هموتر سازند. نیمرخهای عرضی معمولا در آبروها و قوسها پارکینگها، نقاط شروع و پایان قوس و نقاط برخورد خط پروژه و زمین طبیعی برداشت می شوند ، نکته قابل توجه در نیم رخ عرضی این است که بر خلاف نیم رخ طولی مقیاس روی دو محور اصلی و ارتفاعی مساوی و معمولا برابر مقیاس ارتفاعی در نظر گرفته می شود به این دلیل که اولا در اینجا با فواصل طولی زیاد سر و کار نداریم و ثانیاً برای تعیین سطح نیمرخ عرضی به طریقه ترسیمی لازم است مقیاس روی دو محور مساوی انتخاب شود تادر تعیین حجم عملیات خاکی مشکلی پیش نیاید .


 

گرد آوری: گروه دانش وتکنولوژی سایت تبیان زنجان



تاريخ : شنبه 9 خرداد 1394برچسب:بزرگان علم نقشه برداری, | 23:14 | نویسنده : محسن قبادی

همزمان با تحصیل در رشته معدن, در راه آهن برقی فرانسه مشغول به کار گردیدند و پس از پایان تحصیل در این رشته کار خود را در معادن آهن شمال فرانسه و معادن زغال سنگ ایالت "سار" آغاز کردند. سپس به دلیل وجود روحیه علمی, به تحصیل و تحقیق, در دانشگاه سوربن, در رشته فیزیک پرداختند و در سال 1927 (م) در سن بیست و پنج سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را , با ارائه رساله ای تحت عنوان "حساسیت سلول های فتوالکتریک", با درجه عالی دریافت کردند.
استاد با شعر و موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک غرب به خوبی آشنایی داشتند وایشان در چند رشته ورزشی موفقیت هایی کسب نمودند که از آن میان می توان به دیپلم نجات غریق در رشته شنا اشاره نمود.
پروفسور حسابی به دلیل عشق به میهن و با وجود امکان ادامه تحقیقات در خارج از کشور به ایران بازگشت و با ایمان و تعهد, به خدمتی خستگی ناپذیر پرداخت تا جوانان ایرانی را با علوم نوین آشنا سازد. پایه گذاری علوم نوین و تاسیس دارالمعلمین و دانشسرای عالی, دانشکده های فنی و علوم دانشگاه تهران, نگارش ده ها کتاب و جزوه و راه اندازی و پایه گذاری فیزیک و مهندسی نوین, ایشان را به نام پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران در کشور معروف کرد. حدود هفتاد سال خدمت علمی ایشان در گسترش علوم روز و واژه گزینی علمی در برابر هجوم لغات خارجی و نیز پایه گذاری مراکز آموزشی, پژوهشی, تخصصی, علمی و ..., از جمله اقدامات ارزشمند استاد به شمار می رود که برای نمونه به مواردی اشاره می کنیم:
_ اولین نقشه برداری فنی و تخصصی کشور (راه بندرلنگه به بوشهر)
_ اولین راهسازی مدرن و علمی ایران (راه تهران به شمشک)
_ پایه گذاری اولین مدارس عشایری کشور
_ پایه گذاری دارالمعلمین عالی
_ پایه گذاری دانشسرای عالی
_ ساخت اولین رادیو در کشور
_ راه اندازی اولین آنتن فرستنده در کشور
_ راه اندازی اولین مرکز زلزله شناسی کشور
_ راه اندازی اولین رآکتور اتمی سازمان انرژی اتمی کشور
_ راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران
_ تعیین ساعت ایران
_ پایه گذاری اولین بیمارستان خصوصی در ایران, به نام بیمارستان "گوهرشاد"
_ شرکت در پایه گذاری فرهنگستان ایران و ایجاد انجمن زبان فارسی
_تدوین اساسنامه طرح تاسیس دانشگاه تهران
_ پایه گذاری دانشکده فنی دانشگاه تهران
_ پایه گذاری دانشکده علوم دانشگاه تهران
_ پایه گذاری شورای عالی معارف
_ پایه گذاری مرکز عدسی سازی اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران
_ پایه گذاری بخش آکوستیک در دانشگاه و اندازه گیری فواصل گام های موسیقی ایرانی به روش علمی
_ پایه گذاری و برنامه ریزی آموزش نوین ابتدایی و دبیرستانی
_ پایه گذاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
_ پایه گذاری مرکز تحقیقات اتمی دانشگاه تهران
_ پایه گذاری اولین رصدخانه نوین در ایران
_ پایه گذاری مرکز مدرن تعقیب ماهواره ها در شیراز
_ پایه گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان
_ پایه گذاری انجمن موسیقی ایران و مرکز پژوهش های موسیقی
_ پایه گذاری کمیته پژوهشی فضای ایران
_ ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی کشور (در ساختمان دانشسرای عالی در نگارستان دانشگاه تهران)
_ تدوین اساسنامه و تاسیس موسسه ملی ستاندارد
_ تدوین آیین نامه کارخانجات نساجی کشور و رساله چگونگی حمایت دولت در رشد این صنعت
_ پایه گذاری واحد تحقیقاتی صنعتی سغدایی (پژوهش و صنعت در الکترونیک, فیزیک, فیزیک اپتیک, هوش مصنوعی)
_ راه اندازی اولین آسیاب آبی تولید برق (ژنراتور) در کشور
_ ایجاد اولین کارگاه های تجربی در علوم کاربردی در ایران
_ ایجاد اولین آزمایشگاه علوم پایه در کشور

سید محمود حسابی در سال 1281 (ه.ش), از پدر و مادری تفرشی در تهران زاده شدند.
پس از سپری نمودن چهار سال از دوران کودکی در تهران, به همراه خانواده (پدر, مادر, برادر) عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت, با تنگدستی و مرارت های دور از وطن در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز کردند و همزمان, توسط مادر فداکار, متدین و فاضله خود (خانم گوهرشاد حسابی) , تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفتند. استاد, قرآن کریم را حفظ و به آن اعتقادی ژرف داشتند. دیوان حافظ را نیز از برداشته و به بوستان و گلستان سعدی, شاهنامه فردوسی, مثنوی مولوی, منشات قائم مقام اشراف کامل داشتند.
شروع تحصیلات متوسطه ایشان مصادف با آغاز جنگ جهانی اول, و تعطیلی مدارس فرانسوی زبان بیروت بود. از این رو, پس از دو سال تحصیل در منزل برای ادامه به کالج آمریکایی بیروت رفتند و در سن هفده سالگی لیسانس ادبیات, در سن نوزده سالگی, لیسانس بیولوژی و پس از آن مدرک مهندسی راه و ساختمان را اخذ نمودند. در آن زمان با نقشه کشی و راهسازی, به امرار معاش خانواده کمک می کردند. استاد همچنین در رشته های پزشکی, ریاضیات و ستاره شناسی به تحصیلات آکادمیک پرداختند.



تاريخ : شنبه 9 خرداد 1394برچسب:, | 22:49 | نویسنده : محسن قبادی

گفتگو با مهندس اشراقی پیر نقشه برداری زیرزمینی ایران

 

اشاره : به نظر من و سایر دوستانی که ایشان را می شناسند مردی با این همه صداقت، پاکی، کار راه اندازی و  احساس مسئولیت در دنیای امروز به سختی یافت می شود. مهندس عاشق تدریس است و به شدت در قبال دانشجویانش احساس مسئولیت می کند.



 

مهندس جان از دوران تحصیلت بگو

در سال 1325 در شهر کاشمر متولد شدم و دیپلم ریاضی ام را در این شهر گرفتم سربازی ام را در سپاه دانش رشت گذرانده و سپس از دانشسرای عالی (تربیت معلم فعلی) لیسانس فیزیک گرفتم.

و دبیر فیزیک شدم و دو سال در کرمانشاه تدریس کردم و سپس در کنکور کاشناسی ارشد نقشه برداری شرکت کردم. البته بورس دانشگاه کالیفرنیا توی رشته فیزیک هم برایم جور شد که نرفتم.

چرا ؟

چون به نقشه برداری علاقمند بودم. (در این لحظه خنده دوستان به آسمان می رسد)

راستش خانواده مخالف بودند.

در چه سالی فارغ التحصیل نقشه برداری شدید؟

در سال 1355 فوق لیسانس نقشه برداری ام را گرفتم.

می شود چند نفر از اساتید و هم کلاسی هایتان را نام ببرید.

هم کلاسیها :

مهندس عظیم زاده، مهندس افتخاری، مهندس خجسته

اساتید دروس عملی :

مهندسین عسکریان، آزادگان، کریمی، نگارش

ژئودزی : تیمسار دانشور

نقشه برداری : مهندس کوشا، دکتر ذوالفقاری و مهندس نوری

فتوگرامتری : مهندس شیرازی

و رئیس دانشکده هم مهندس فلکشاهی بود.

در ضمن رئیس جمهور سابق یمن هم دوره ای ما در اردوی کارورزی بود، در اردوی زنجان،

همیشه هم میر دستش بود و پشت دوربین راهش نمی دادیم.

بعد از این که درستون تموم شد چیکار کردید؟

به شاهرود رفته و در ذوب آهن مشغول به کار شدم، 6 سال سرپرست نقشه برداری معدن و 2 سال هم سرپرست بخش راهسازی بودم.

سپس به دانشگاه شاهرود رفته و از آنجا به دانشگاه خواجه نصیر منتقل شدم.

 

 

در چند سالگی ازدواج کردید؟

در 28 سالگی

چرا اینقدر دیر؟

درس می خواندم ، کار می کردم

چند تا بچه داری مهندس؟

3 تا : 2 تا پسر و یک دختر

اولی مهندس نساجی، دومی کامپیوتر و سومی هم دانشجوی مهندسی IT

چرا بچه ها تون نقشه برداری نخواندند؟

اصرار کردم ولی قبول نکردند همیشه آدم تو بیابونه و یا هم که معدن و ذغال

نظر شما راجع به آینده نقشه برداری؟

به قهقرا می رود، از حد اشباع هم رد شده.

شما چه کسی را پدر نقشه برداری ایران می دانید؟

مهندس ابراهیمی (موسس سازمان نقشه برداری کشور)

در مورد تقابل سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی نظر شما چیست؟

Parallel  هستند و در کار هم دخالت می کنند. سازمان جغرافیایی در کارهای عمرانی هم دخالت می کند. قانونا از مرز تا عمق 200 کیلومتر بر عهده سازمان جغرافیایی ارتش و بقیه بر عهده سازمان نقشه برداری است. از نظر نیروهای متخصص سازمان نقشه برداری خیلی قوی تر است.

از خاطرات خوبتان در دوره تحصیل بگویید.

ما خاطرات خوب نداریم. کار، درس ...

خرجها کم بود با حق التدریس دوران دانشجویی 20 هزار تومان پول در آوردم.

از خاطرات خوبتان در دوره تدریس بگویید.

بهترین خاطرات در اردوها بوده است. بچه های سازمان نقشه برداری یک دوره دیده بودند تا فوق دیپلم بگیرند در اردوی آنها هر شب جشن داشتیم، یکی جوک می گفت یکی می زد یکی می رقصید اون هفته هیچ وقت برام تکرار نمیشه.

در کدام دانشگاهها تدریس کرده اید؟

دانشگاه های خواجه نصیر، تهران، دانشکده سازمان جغرافیایی، شهید رجایی، امام حسین (ع)، شاهرود، 

آزاد میبد، اراک، آزاد تاکستان، آزاد واحد جنوب و زابل

 

 

بهترین دانشجوی شما چه کسی بوده است ؟

در این لحظه مهندس ارمشی که روبروی مهندس نشسته بال بال می زند که منو بگو مهندس هم می گوید همینو بنویس

مهمترین شاگردان شما ؟

دکترها ولدان، آل شیخ، عبادی، وثوقی، ابوالقاسم و مهندس شاکری

به نظر شما بهترین استاد نقشه برداری ایرانی کیست؟

دکتر ابوالقاسم

چرا؟

هم انسان خوبیه هم پایه علمیش قویه و هم اینکه قدرت انتقالش خوبه

دکتر ونیچک وقتی که از هواپیما پیاده می شد می گفت: ابوالقاسم کجاست؟

از بس زبانش خوب بود ونیچک گفته بود من فکر می کردم ابوالقاسم اهل کانادا است.

ایشان تنها ایرانی هستند که فوق دکترای ژئودزی دارند.

 

منبع  : وب سایت جامع نقشه برداری



 

Locus  Pro  این برنامه از قدرتمند ترین برنامه ها تو زمینه نمایش نقشه و مکان یابی برای دستگاه اندروید شماست.

ویژگیها Locus Map Pro:
نقشه های آنلاین – Openstreetmap – OSM, Freemap, SHOCart, MapQuest, Navigasi, Turaterkep, NzTopoMaps, Osmapa.pl
نقشه های آفلاین – SQLite, TAR maps, MBT maps, GEMF, Rmap
قابلیت ناوبری
نقشه های بُرداری (وکتور)
سرویس WMS
ذخیره مسیر
همگام سازی با نقشه های گوگل
محاسبه مساحت
پارکینگ
سرویس هواشناسی
نقاط مورد علاقه
هشدار POI
جستجو
صفحه نمایش سفارشی
ادغام خدمات GPS
API برای توسعه دهندگان
کار با فرمت های KML, GPX, OpenAir, DXF

 

 

کاربرد افزونه ها:
Foursquare: نمایش جزئیات مکان
GeoGet Database: اتصال به دیتابیس های GeoGet
GSAK Database: اتصال به دیتابیس های GSAK
Map Tweak: گسترش نقشه های آنلاین
addon AR: نمایش POI بصورت واقع گرایانه
addon Contacts: جستجوی مخاطبین بر اساس آدرس

Download Locus Map Pro Android Apk - NEW

دانلود



ایستگاه های مرجع و کاربردهای آن

یک ایستگاه مرجع مشاهدات GPS در حقیقت یک گیرنده دائمی است که در مکانی مطمئن و ایمن نصب گردیده و از نظر منبع تغذیه به منبعی قابل اطمینان متصل باشد. این گیرنده به طور دائم در حال کار خواهد بود و مشاهدات GPS را به عنوان خروجی ارائه می نماید. معمولا گیرنده­ها می توانند مستقلا به یک کامپیوتر متصل باشند و یا چندین گیرنده از طرق مختلف ارتباطی با یک سرور مرتبط گردند و داده­های خام را به  صورت دوره­ای و یا پیوسته به آن انتقال دهند.

اگر یک یا چند ایستگاه مرجع اندک در اختیار باشد، به ناچار ناحیه ارائه خدمات به فواصل نزدیک این ایستگاه­ها محدود می­گردد و تنها کاربرانی قادر به استفاده از تصحیحات مخابره شده هستند که بلافاصله در اطراف این ایستگاه­ها قرار داشته باشند. از این­رو بسته به تعریف کاربری مورد انتظار از ایستگاه­ها ممکن است تعداد ایستگاه­های مورد نیاز برای کاربرد مورد نظر بسیار زیاد باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 22 آذر 1393برچسب:روش های فاز مبنا, روشهای تعیین موقعیت تفاضلی, | 17:59 | نویسنده : محسن قبادی

روش های فاز مبنا

تحرک دائمی گروه ماهواره­های GPS ایجاب می­کند که به­طور کلی گیرنده­ها توانایی محاسبه تغییرات شیفت داپلر روی فرکانس L1 را داشته باشند. درحالیکه اگر از گیرنده­های دوفرکانسه استفاده شود، هر دو سیگنال L1 و L2 ردیابی می­گردند. شیفت فرکانس به­دلیل حرکت نسبی ماهواره­ها و گیرنده رخ می­دهد. حداکثر تغییرات فرکانس داپلر برای حرکت معمولی ماهواره نسبت به یک ناظر زمینی می­تواند در دامنه ±۴,۰۰۰ Hz بسته به فرکانس­های L1 و L2 قرار گیرد. گردآوری شیفت فرکانسی داپلر منجر می­شود به انجام مشاهدات بسیار دقیق و پیشرفته سیگنال موج حامل بین اپک­های زمانی. تکنیک­های تداخل­سنجی می­تواند نتایج این مشاهدات دقیق فاز را برای تعیین منابع خطا برگرفته و تعیین موقعیت آنی در سطح دقت سانتیمتر را امکان­پذیر سازند.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:روش های کد مبنا, روشهای تعیین موقعیت تفاضلی, | 10:57 | نویسنده : محسن قبادی

روش های کد مبنا

در روش های مبتنی بر مشاهدات کد تکنیک­های بسیار زیادی برای بهبود تعیین موقعیت یک گیرنده مستقل پیشنهاد شده است. این تکنیک ها در پیچیدگی و نحوه عملکرد از یک ایستگاه مرجع که خطاها را در موقعیت خود محاسبه و برای گیرنده­های نزدیک خود ارسال می کند، تا شبکه جهانی ایستگاه ها که مشاهدات لازم برای تعیین یک مدل تفصیلی برآورد خطا برای گیرنده های نزدیک سطح زمین تهیه می کند، متفاوت است.

این تکنیک ها را می توان در ۳ دسته محلی، منطقه ای و فرا منطقه ای بر حسب محدوده تحت پوشش دسته بندی کرد.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 20 آذر 1393برچسب:چند مسیری و نویز گیرنده,منابع خطا در مشاهدات, | 18:56 | نویسنده : محسن قبادی

چند مسیری و نویز گیرنده

برخلاف خطاهایی که بررسی گردید، وجود عامل چند مسیری و نویز گیرنده که باعث ایجاد خطا در مشاهدات کد و فاز موج حامل می گردد، به فاصله دو گیرنده از هم بستگی ندارد، حتی اگر این دو گیرنده به فاصله نزدیکی از هم قرار داشته باشند. عامل چند مسیری، به طور خاص، غالبا میزان خطای سیستم های تعیین موقعیت تفاضلی (DGPS) کد مبنا و فاز مبنا را به دو دلیل هدایت می کند.

نخست، مقادیر خطای مشاهدات کد و فاز ایجاد شده توسط عامل چند مسیری بیشتر از نویز گیرنده است. دومین دلیل این واقعیت است که خطاهای چند مسیری از یک گیرنده به گیرنده دیگر، به هم مرتبط نیست. بزرگی خطای چندمسیری به طور قابل توجهی بستگی به گیرنده و محیط اطراف دارد.

خطاهای چندمسیری و نویز می توانند تغییرات نسبتا شدیدی داشته باشند. از آنجائیکه در روش DGPS این خطاها بین ایستگاه مرجع و کاربر مشترک نمی باشند، بررسی نرخ تغییرات این خطاها تنها برای کاهش اثراتشان در مشاهدات کاربر است.



تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:یونسفر,منابع خطا در مشاهدات, | 16:54 | نویسنده : محسن قبادی

یونسفر

یونسفر بخشی از لایه فوقانی جو است که از الکترون ها و نیز اتم ها و مولکول های یونیزه شده ناشی از تشعشعات ماوراء بنفش خورشیدی تشکیل شده است. امواج الکترومغناطیس در گذر از این لایه دچار پدیده تفرق می گردند و بسته به فرکانسشان تغییر سرعت پیدا می کنند. منبع اصلی تفرق پارامتری به نام ” مجموع کل الکترون های مسیر گذر ” یا TEC است. به دلیل دشواری محاسبه این پارامتر معمولا از یک مدل فرضی به جای یونسفر واقعی استفاده می کنند. این مدل، یونسفر را پوسته­ای نازک، با چگالی یکنواخت اطراف زمین فرض می­کند که در ارتفاع تقریبی ۳۵۰ کیلومتر سطح زمین قرار دارد. خط دید ماهواره به گیرنده در برخورد با این پوسته نقطه ای را ایجاد می کند که به حفره یونسفری یا IPP معروف است.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:تروپوسفر, منابع خطا در مشاهدات, | 14:53 | نویسنده : محسن قبادی

تروپوسفر

تروپوسفر نزدیکترین لایه جو به سطح زمین است که به طور میانگین در عرض­های میانی ۱۷ کیلومتر عمق دارد (این عمق در استوا بیشتر و در قطب کمتر است) و تقریبا ۷۵ درصد از جرم اتمسفر را در خود جای داده است و ۹۹ درصد ذرات معلق و بخار آب موجود در اتمسفر در این لایه قرار دارد.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 20 آذر 1393برچسب:ساعت, منابع خطا در مشاهدات, | 12:52 | نویسنده : محسن قبادی

ساعت

خطای ساعت ماهواره اثراتی را روی مشاهدات فاز موج حامل و شبه­فاصله می­گذارند که به مکان کاربر وابسته نیست. برای مثال اگر ساعت ماهواره (پس از اعمال تصحیحات ناوبری منتشرشده) خطایی در حدود ۱۰ نانو ثانیه داشته باشد منجر به بروز خطای تعیین موقعیتی در حدود ۳ متر در مشاهدات فاز و یا شبه­فاصله می­گردد.

رفتار ساعت هریک از ماهواره های GPS به صورت دائم نسبت به “زمان GPS” که با گروهی از ساعت های اتمی (در ایستگاه کنترل مرکزی در کولورادو اسپرینگز) حفظ می گردد، سنجیده می شود.

ثمره این پایش مداوم ارسال تصحیحات تحت عنوان ضرایب خطای ساعت به همه کاربران GPS است که در پیغام ناوبری منتشر می گردد. آنچه که برای کاربران مهیاست در حقیقت یک پیش بینی از رفتار ساعت در آینده برای حدود ۲۴ ساعت یا بیشتر. از آنجائیکه تغییرات تصادفی نوسانات اتم های سزیم و روبیدیم قابل پیش بینی نیستند، این پیش بینی، بسته به زمان به روز شدن پیغام ناوبری، دقتی در حدود ۲۰ نانو ثانیه معادل ۶ متر است.



تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:افمریز, منابع خطا در مشاهدات, | 12:50 | نویسنده : محسن قبادی

افمریز

خطاهای موجود در موقعیت­های منتشر شده ماهواره­های GPS باعث ایجاد خطاهایی در مشاهدات شبه فاصله و فاز موج حامل می­گردد. از آنجایی که بزرگی خطاهای ایجاد شده به خط دید کاربر و ماهواره وابسته است، لذا با جابجایی کاربر مقدار این خطاها تغییر می­کند. ولی در هر حال خطاها در مشاهدات شبه­فاصله و یا فاز در گیرنده­های نزدیک هم، اختلاف کمی دارد، چراکه خط دید آنها به هر ماهواره مشابه یکدیگر است. اگر تفاوت کاربر (U) و ایستگاه مرجع (M) را با نماد p و خطای موقعیت برآورد شده ماهواره (افمریز منتشرشده) را با εS نمایش دهیم و dm و d’m به ترتیب نمایان­گر فاصله حقیقی و فاصله برآورد شده از ایستگاه مرجع تا ماهواره و به طور مشابه du و d’u به ترتیب نمایان­گر فواصل حقیقی و برآورد شده از محل کاربر تا ماهواره باشند؛ همچنین اگر موقعیت واقعی و برآورد شده ماهواره به ترتیب با S و S’ نشان دهیم، در اینصورت:



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:فرمولهای نقشه برداری, | 15:12 | نویسنده : محسن قبادی

فرمولهای نقشه برداری بهمراه مثالهای حل شده و سرشکنی خطاها

کوپل

پیمایش

پروفیل طولی                                                                                      دانلود

ترازیابی

تاکئومتری



تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:سوالات ارشد نقشه برداری, | 18:32 | نویسنده : محسن قبادی

مجموعه سوالات کارشناسی ارشد ژئوماتیک از سال 88 تا 92 بهمراه پاسخنامه

سال 88

 

سال 89

 

سال 90

 

سال 91

 

سال 92



تاريخ : جمعه 2 آبان 1393برچسب:سیستم های تصویر,فیلم سیستم های تصویر , سیستم تصویر, | 18:29 | نویسنده : محسن قبادی

سیستم های تصویر

 

                                              دانلود



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد
  • دانلود کتاب
  • بک لینک