افمریز
تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:افمریز, منابع خطا در مشاهدات, | 12:50 | نویسنده : محسن قبادی

افمریز

خطاهای موجود در موقعیت­های منتشر شده ماهواره­های GPS باعث ایجاد خطاهایی در مشاهدات شبه فاصله و فاز موج حامل می­گردد. از آنجایی که بزرگی خطاهای ایجاد شده به خط دید کاربر و ماهواره وابسته است، لذا با جابجایی کاربر مقدار این خطاها تغییر می­کند. ولی در هر حال خطاها در مشاهدات شبه­فاصله و یا فاز در گیرنده­های نزدیک هم، اختلاف کمی دارد، چراکه خط دید آنها به هر ماهواره مشابه یکدیگر است. اگر تفاوت کاربر (U) و ایستگاه مرجع (M) را با نماد p و خطای موقعیت برآورد شده ماهواره (افمریز منتشرشده) را با εS نمایش دهیم و dm و d’m به ترتیب نمایان­گر فاصله حقیقی و فاصله برآورد شده از ایستگاه مرجع تا ماهواره و به طور مشابه du و d’u به ترتیب نمایان­گر فواصل حقیقی و برآورد شده از محل کاربر تا ماهواره باشند؛ همچنین اگر موقعیت واقعی و برآورد شده ماهواره به ترتیب با S و S’ نشان دهیم، در اینصورت:

با استفاده از معادلات فوق می توان نوشت:

اگر مقادیر خطای مربوط به کاربر و ایستگاه مرجع را به ترتیب با eu=d’u-du و em=d’m-dm نشان دهیم، داریم:

برابری در معادله فوق زمانی رخ می­دهد که موقعیت برآورد شده ماهواره در صفحه گذرنده از موقعیت کاربر، موقعیت واقعی ماهواره و ایستگاه مرجع قرار بگیرد. تفاوت  em -eu خطایی است که با عنوان تصحیح شبه­فاصله به کاربر معرفی می­شود. برای ساده سازی روابط، فرض کنید که زاویه fm بزرگتر از ۵ درجه است که این بدان معنی است که جدایی کاربر و ایستگاه مرجع کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر است، لذا راستای SS’ با راستای MU موازی می­گردد و می­توان نوشت:

از معادله فوق برمی­آید که خطا با افزایش جدایی کاربر و ایستگاه مرجعی که خطا در آن محاسبه می­شود، افزایش می­یابد. فرض کنید برای مثال خطای موقعیت ماهواره ۵ متر و فاصله کاربر از ایستگاه مرجع ۱۰۰ کیلومتر باشد. در اینصورت تصحیح خطای مربوط به این جدایی کاربر و ایستگاه مرجع کمتر از مقدار زیر خواهد بود:

البته مقدار فوق برای زوایای ارتفاعی بزرگتر از ۵ درجه معتبر است.

خطای افمریز منتشر شده تغییرات کمی بر حسب زمان دارد و معمولا نرخ رشد سه بعدی خطای افمریز بین ۲ تا ۶ سانتیمتر در دقیقه است. مشاهده خطای افمریز نشان می­دهد، تغییرات این خطا در چنین محدوده­های زمانی، نسبت به زمان تقریبا خطی است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود کتاب
  • بک لینک