مجموعه فیلم ها و پروزه های نقشه برداری

21,500 تومان


تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:gps,توتال استیشن, | 3:15 | نویسنده : محسن قبادی

مختصات ژئودتيک (G) به نام WGS84 صورت مي گيرد.

ارتباط دهنده اين دو سيستم به يکديگر مولفه هاي انحراف قائم {زاويه انحراف قائم در صفحه نصف النهاري، زاويه انحراف قائم در مقطع قائم اوليه}از طريق سيستم مختصات ژئودتيک محلي است.

 امکان انجام هر دو نوع مشاهده در يک ايستگاه ما را بر آن داشت که قابليت تعيين مولفه هاي انحراف قائم از طريق تلفيق مشاهدات GPS با توتال استيشن را مورد بررسي و تحقيق قرار دهيم.

مولفه هاي انحراف قائم با معلوم بودن مختصات GPS در سيستم مختصات ژئودتيک قابل تبديل به مختصات نجومي {طول نجومي، عرض نجومي} هستند. در اين تحقيق ابتدا روابط رياضي لازم جهت تعيين مختصات نجومي از طريق تلفيق مشاهدات GPS و تئودوليت، تعيين و سپس در يک ايستگاه لاپلاس از شبکه ژئودزي کلاسيک درجه يک ايران مدلهاي رياضي حاصل مورد بررسي عددي قرار گرفت. مدل رياضي به گونه اي ترتيب داده شد که در ايستگاه لاپلاس يک دستگاه معادلات با مشاهدات بيش از مجهولات تشکيل و از طريق سرشکني کمترين مربعات مختصات نجومي محاسبه گردند. به منظور ارزيابي دقتِ مختصاتِ نجوميِ حاصل، مختصات نجومي درجه يکِ مشاهده شده در ايستگاه لاپلاس با مختصات نجومي محاسبه شده مقايسه گرديد. بر اساس نتايج عددي حاصل، مختصات نجومي از طريق تلفيق مشاهدات GPS با تئودوليت به دقت 5.6" قابل محاسبه اند، که در حد دقت نجوم درجه 2 مي باشد. 

 با توجه به تائيدات عددي، روش ارائه شده مي تواند جايگزيني براي مشاهدات کلاسيک نجوم ژئودزي در عصر سيستم هاي تعيين موقعيت ماهواره‌اي باشد. دستيابي به انحراف قائم امکان انتقال از سيستم مختصات LA به LG و از طريق آن به سيستم G (در مورد GPS سيستم مختصات WGS84) و بالعکس را پديد مي آورد.

دستيابي به ارتباط اين دو سيستم مختصات باعث مي گردد که در مکانهائي که امکان تعيين موقعيت ماهواره اي به خاطر چند مسيري شدنِ امواج GPS و يا موانع، غير ممکن مي گردد به روش ياد شده بتوان مولفه هاي انحراف قائم را در نزديکترين محل که در آنجا انجام مشاهدات GPS ميسر است يافته و در ادامه مسير در جائي که امکان استفاده از GPS ميسر نمي باشد از طريق مشاهدات توتال استيشن به مختصات GPS رسيد. بدين ترتيب مشکل بکارگيري سيستم هاي تعيين موقعيت ماهواره اي در مناطق شهري و محلهائي که وجود موانع امکان استفاده از روشهاي تعيين موقعيت ماهواره اي را سلب مي نمايد، بر طرف مي گردد.

 



تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:نقشه برداری زیر زمینی, | 3:13 | نویسنده : محسن قبادی

بالاخره برداشت فضاهاي موجود طبيعي و مصنوعي زير زمين به منظور تهيه نقشه از آنها با توجه به شرايط خاص نقشه برداري در زير زمين مي باشد. در اهميت نقشه برداري و پيشرفتهاي آن مي توان به ايجاد تونل زميني در زير درياي مانش كه ارتباط بين پاريس و لندن را بر قرار كند اشاره كرد.
كلا نقشه برداري زير زميني شامل موارد زير مي باشد:
1. طراحي (deign) در مرحله شروع پروژه
2. اجراي عمليات حفاري (unearth control) هدايت تونل را بر عهده دارد.
3. تهيه نقشه از زير زمين

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:میدان مغناطیسی, | 3:12 | نویسنده : محسن قبادی

چرا میدان مغناطیسی زمین عوض می شود؟


هسته زمین از آهن و نیكل تشكیل شده كه بخش عمده ای از انها به حالت گداخته وجود دارد این مایع فلزی پیوسته در جنبش است و این جنبش به نحوی جریانهای الكتریكی به وجود می اورند كه میدان مغناطیسی زمین را ایجاد می كنند



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:آموزش Word, | 3:11 | نویسنده : محسن قبادی

آموزش Word - بخش ششم و ........

 

ترسیم در مدارک - ايجاد خطوط و موضوعات - انتخاب خطوط و موضوعات - تغيير اندازه خطوط و موضوعات - انتقال ( جابجايي) خطوط و موضوعات - اصلاح صفات خط - اصلاح صفات رنگ آميزي داخل شكلها - افزودن متن به شكلها - ايجاد و اصلاح شكلهاي سه بعدي - اضافه كردن Word Art - اضافه كردن Clip Art - استفاده از كادر متني Text Box ترسيم در مدارك : Word ابزارهايي را براي ايجاد ترسيمات مورد نظر در مدارك ء فراهم ميكند.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:آموزش Word, | 3:7 | نویسنده : محسن قبادی

آموزش Word - بخش سوم و ....

 

انتخاب قلم Font قلم مهمترين ابزار يك برنامه تايپي مي باشد. براي دسترسي به اين قلمها راههاي متفاوتي وجود دارد يكي از آنها استفاده از منوي Format و زير منوي Font است . روش دیگر استفاده از ماوس است كه بر روي يكي از سطرهاي تايپ شده رفته و كليك راست مي كنيم و گزينه Font را انتخاب مي نمائيم . روش ديگري كه براي دسترسي به كادر محاوره اي Font ميتوان عنوان كرد استفاده از كليد تركيبي Ctrl+D مي باشد . روش ديگر استفاده از كليد تركيبي Ctrl+Shift+F سپس استفاده از كليد هاي جهت نما يا Arrow Key و انتخاب قلم مورد نظر و زدن كليد Enter مي باشد . - كادر محاوره اي Font : در اين كادر محاوره اي دو كادر عربي و لاتين ديده ميشود



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:آموزش Word , | 3:5 | نویسنده : محسن قبادی

آموزش Word - بخش اول

 

مقدمه دوره ی آموزشی Word سومین مهارت از استاندارد ICDL می باشد . برنامهWord متداولترین برنامه واژه پرداز موجود به شمار می آید . هدف اصلی برنامه این است که در تایپ و قالب بندی متنها مفید واقع شود . اما ویژگیهای قدرتمند دیگری نیز دارد که امکان ایجاد جدولهای مختلف - کار با تصویرهای گرافیکی - طراحی صفحه وب و بسیاری از قابلیتهای دیگر را برایتان فراهم کرده است . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند . جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Word نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد :



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:آموزش Excel, | 3:4 | نویسنده : محسن قبادی

آموزش Excel - بخش سوم و .....

 

ویرایش سطر و ستون اضافه کردن سطر : روش اول : 1- بر روي سطري که ميخواهيم سطر جديد قبل از آن اضافه شود ، کليک ميکنيم. 2- منوي Insert را انتخاب ميکنيم. 3- گزينه Rows را انتخاب ميکنيم. روش دوم : 1- بر روي سطري كه ميخواهيم سطر جديد قبل از آن اضافه شود كليك راست ميكنيم. 2- از منوي باز شده Insert را انتخاب ميكنيم. نکته سطرهاي زيرين به پايين رانده ميشوند. اضافه کردن ستون : روش اول : 1- بر روي ستوني که ميخواهيم ستون جديد قبل از آن اضافه شود ، کليک ميکنيم. 2- منوي Insert را انتخاب ميکنيم. 3- گزينه Column را انتخاب ميکنيم. روش دوم : 1- بر روي ستوني که ميخواهيم ستون جديد قبل از آن اضافه شود Right Click ميکنيم. 2- گزينه Insert را انتخاب ميکنيم. نکته ستون قبلي به جلو رانده ميشود. تغيير ارتفاع سطر : براي تغيير ارتفاع سطر به دو روش ميتوان عمل کرد



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:آموزش Excel, | 3:3 | نویسنده : محسن قبادی

آموزش Excel - بخش اول و دوم

 

Excel یک نرم افزار صفحه گسترده (Spread Solution) است. از Excel برای محاسبات ریاضی ، آماری و نمودار کشی استفاده می شود . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند . جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Excel نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد : - حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233 - 16 مگابایت Ram - حدود 600 مگا بایت فضای آزاد تعریف صفحه گسترده تعريف صفحه گسترده : صفحه گسترده اين امکان را فراهم مي نمايد که داده ها را بصورت سطرو ستون وارد نمائيد .بعد از وارد کردن داده ها عملياتي نظير محاسبات ، مرتب سازي و فيلتر نمودن را روي آنها انجام داده، همچنين ميتوان اين داده ها را چاپ کرده و نمودار هايي بر اساس آنها ايجاد کرد.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:نقشه برداری زیر زمینی, | 3:1 | نویسنده : محسن قبادی

مروری بر نقشه برداری زیر زمینی:

نقشه برداری زیر زمینی یکی از شاخه های علم مهندسی نقشه برداری است که در استخراج و اکتشاف معادن , ایجاد نونل راه سازی , انتقال اب از آن استفاده می شود. در اهميت نقشه برداري و پيشرفتهاي آن مي توان به ايجاد تونل زميني در زير درياي دانش كه ارتباط بين پاريس و لندن را بر قرار می كند اشاره كرد. باید توجه داشت که نقشه برداری زیر زمینی و سطحی تفاوتهای دارند که عبارتند از:

 



ادامه مطلب

چگونگي استفاده از تصاوير گوگل ارس Google Earth و ترسيم نقشه هايي با دقت مناسب

اين روش ترفندي مناسب جهت نقشه برداري كاداستر يا برداشت پلان از منطقه مي باشد. در مناطقي كاربرد دارد كه معمولا دسترسي آساني ندارد. و از اين رو نقشه بردار نياز به يك كروكي مناسب و گاهي دقيق براي تهيه پلان از منطقه مورد نظر دارد.

خصوصيت عكس هاي هوايي گوگل در اين است كه زوايا و طولها در تصاوير به صورت واقعي مورد استفاده قرار ميگيرد. در اينجا به دو روش جهت تهيه نقشه از عكسهاي گوگل ارس معرفي ميگردد.

روش اول: تهيه نقشه با استفاده از برداشت زميني صورت گرفته

تجهيزات مورد نياز: 1. توتال استيشن 2. سيستم كامپيوتري مجهز به نرم افزار Autocad

ابتدا تصوير و عكس مورد نظر از منطقه را با استفاده از گوگل ارس تهيه مي نماييم و در كامپيوتر خود ذخيره مكنيم. سپس نقاط مشخص و معين مانند كنج ديوارها، گوشه عوارضي چون منبع آب و يا حتي كنج يك رودخانه را در عكس مشخص مينماييم در اين قسمت شناسايي حداقل 5 نقطه الزامي است كه قابليت برداشت زميني را داشته باشند و معمولا فواصل بيش از 100 متر را داشته باشند(البته اين طول بستگي به مساحت و ابعاد پلان مورد نياز دارد) ....

سپس با يك عمليات زميني دقيق نقاط مورد نظر را برداشت و مختصات آنها را تهيه و در نرم افزار Autocad ترسيم مي نماييم.

حال در فايل تشكيل داده عكس تهيه شده را لود مي كنيم. سپس 5 نقطه مشخص شده را بروي عكس توسط خط به هم متصل مي كنيم و فاصله آنها را با فواصل واقعي برداشت شده مقايسه مينماييم و عكس را به اندازه مورد نياز با استفاده از فرمان Scale  بزرگ مي نماييم . هر گاه فواصل روي عكس با فواصل واقعي برداشت شده يكسان گردد آن موقع زماني است كه با ترسيم كليه عوارض و ديوارهاي و موارد ديگر بروي عكس مي توانيم يك پلان دقيق داشته باشيم. اين روش بارها مورد استفاده قرار گرفته و بسيار مناسب جواب داده است. فقط مي بايستي دقت كافي در بزرگ يا كوچك كردن عكسها صورت پذيرد و اين نكته را به ياد داشته باشيم عوارضي كه بعنوان نقاط مبني استفاده مي كنيم قابليت دقت مناسب را داشته باشند و يا اينكه در تصاوير ذخيره شده توسط گوگل وضوح لازم را داشته باشند. البته نكات ريز ديگري در تهيه نقشه ها در مناطق شهري ميباشد كه در صورت برخورد با تماس بگيريد..............



تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:نقشه برداری, | 2:54 | نویسنده : محسن قبادی

نقشه برداری چیست؟

اولین سئوالی که در ذهن هر دانشجو وجود دارد اینست که رشته ای که قرار است در آینده با آن زندگی کند چگونه رشته ایست؟

د ر گذشته رشته ای بود که به آن می گفتند : مهندسی راه و ساختمان .بعد ها این رشته به گرایشهای عمران- عمران و عمران نقشه برداری تفکیک پیدا کرد . البته این تعریف بسیار ابتدایی و غیر علمی است . چرا که به عقیده بسیاری نام گذاری نقشه برداری برای رشته ای به این وسعت کاری بسیار محدود کننده و غیر منصفانه است . آن چه که مهندسان امروز به نقشه برداری اطلاق می کنند واژه ژئوماتیک است . زئوماتیک به معنای علوم زمین یا به معنای بهتر مهندسی زمین است که گرایشهای نقشه برداری زمینی (land surveing) ، ژئودزی ، سنجش از راه دور ، کاداستر ، GIS  و  فتوگرامتری را شامل می شود .ما برای کسب مدرک کارشناسی باید در علوم یاد شده مهارت کافی بدست بیاوریم پس بهتر است به تعریف این واژه ها بپردازیم .



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:مقدمه ای بر نرم افزار gnss, | 2:51 | نویسنده : محسن قبادی




حجم فایل   1866.039 KB


http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=79ac2da298cf90697bebf0fc052920ef
GNSS.rar


تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:, | 2:49 | نویسنده : محسن قبادی

اگر در منطقه‌ای به وجود نفت مشکوک شوند از آنجا عکسبرداری هوایی می‌کنند تا پستی و بلندیهای سطح زمین را دقیقا منعکس نمایند.

آنگاه عکس را به صورت فتوموزائیک درآورده و با دستگاه استریوسکوپ مورد مطالعه قرار می‌دهند.برای گویا کردن عکسهای هوایی نقشه برداری از محل ، توسط اکیپی صورت می‌گیرد. فواصل و اختلاف ارتفاع با دستگاه فاصله یاب یا تئودولیت تعیین می‌شود و بدین ترتیب نقطه به نقطه محل مورد نظر مطالعه می‌شود.اطلاعات بدست آورده را بوسیله دستگاه پانتوگراف در اندازه‌های بزرگتر و یا کوچکتر رسم کرده و همراه با عکسهای هوایی نقشه پانتوگرافی که پستی و بلندیهای سطح زمین را نشان می دهد رسم می کنند.

پس از نمونه برداری ، آنها را شماره گذاری کرده و در کیسه‌های مخصوص به آزمایشگاه می‌فرستند. در آنجا بر روی یک شیشه مستطیل شکلی کمی چسب کانادا قرار داده و مقداری از خرده سنگهای دانه بندی شده را روی آن می‌چسبانند. سپس آنها را سائیده تا ضخامت آن 0.2 میلیمتر گردد و نور بتواند از آن عبور کند. این نمونه ها را که اسلاید می‌گویند در زیر میکروسکوپ قرار داده تا از نظر زمین شناسی ، نوع سنگ ، فسیل شناسی ، میکروفسیل شناسی و ساختار زمین مورد بررسی قرار گیرد.

 


با در دست داشتن نتایجی که از روی نمونه‌های سطح زمین بدست آمده ، عکسهای هوایی و نقشه‌های توپوگرافی ، نقشه زمین شناسی سطح زمین را رسم می کنند.

با داشتن خطوط میزان منحنی ، بعد سوم یا ارتفاعات را هم روی آنها مشخص می‌کنند.پس از اطمینان از اینکه لایه های اعماق زمین مناسب ایجاد نفتگیر است و در صورتی که ذخیره هیدروکربورهای آن قابل ملاحظه باشد، محل حفر چاه را با علامت روی زمین مشخص کرده و دکل حفاری را در محل بر پا می کنند. عملیات جاده سازی از جاده اصلی تا سر چاه و کارگذاری یک لوله آب به منظور آبرسانی به دستگاههای حفاری نیز انجام می‌شود. دستگاه حفاری قابل حمل بوده و دکلهای بزرگ از چندین قسمت تشکیل شده‌اند که به هنگام استفاده قطعات آن را به هم وصل می‌کنند.

 



هدایت بدون سرنشین از فضا

سیستم هدایت ماهواره ای چهره میدان نبرد را در قرن جدید تغییر داده و باعث ورود نسل جدیدی از جنگ افزارهای هدایت شونده دقیق به صحنه نبرد شده است.جی پی اس یک سیستم ماهواره ای است که توسط وزارت  دفاع امریکا ساخته شده،گیرنده ای مخصوص که اطلاعات دقیقی از محل و زمان گیرنده را در اختیار قرار می دهد.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:تکنولوژی جدید نقشه برداری, | 2:43 | نویسنده : محسن قبادی

یکی از عمده ترین وظایف نقشه برداری ارائه خدماتی به ارتباطات از قبیل راه و راه آهن ،فرودگاه ها و مانند آن است . در نظام فنی یک کشور ، مطالعات و کارهای اجرایی مربوط بهراه و راه سازی به مراحل مختلفی شامل فاز یک ، فاز دو و فاز سه تقسیم می شود . این مطالعات را در هر مرحله ، کارشناسان مختلف یا مهندسان مشاور انجام می دهند و عملیات مربوط را به مرحله اجرا درمی آورند .اگر در فاز اول  ، مطالعات مربوط به طراحی و تعیین ابتدا و انتهای هر مسیر به کارشناسان راه ساز یا مهندسان عمران یا کارشناسان اقتصادی محول شود ، در سایر مراحل ، عملیات نقشه برداری به صورت های مختلف ضرورت پیدا می کند که نقش اساسی دارد . به خصوص در چهل سال اخیر ، خدمات نقشه برداری ، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است . مثلا با وارد شدن روش های فتوگرامتری در امر مسیریابی به وسیله مطالعات دقیق و عکس های هوایی مسئله تعیین مسیر راه ها بیشتر به عنوان یک مسئله نقشه برداری مطرح شده است . در این مرحله از کار ، با استفاده از برجسته بینی عکس های هوایی ،شناخت کلیه راه ، محدودیت های مربوط به شیب و قوس ها ، تشخیص چگونگی مصالح ، وضع آب ، بررسی محل پل ها ،  وضع خاک ، جنگل ، باغات و

 مزارع ، باتلاق و ...به آسانی میسر شده است .

 

مراحل مختلف عملیات نقشه برداری در مسیرهای راه و راه آهن  را به طور کلی می توان به

 شرح زیر خلاصه کرد :

  1. تعیین مناسب ترین مسیر به کمک روش های جدید نقشه برداری. 
  2. تهیه نقشه بزرگ مقیاس از نوار مسیر به کمک روش های جدید نقشه برداری.
  3. پیاده کردن مسیر طراحی شده در روی نقشه های نوار مسیر.
  4. تهیه نقشه های بزرگ مقیاس خاص برای محل پل ها و تونل ها که جداگانه مطالعه می شوند .
  5. عملیات اندازه گیری و کنترل مستمر در طول زمان احداث راه .


تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:تکنولوژی جدید نقشه برداری, | 2:42 | نویسنده : محسن قبادی

امروزه کمتر کسی است که با نام و تکنولوژی نقشه برداری آشنایی نداشته باشد.از آنجایی که نقشه برداری پیش نیاز اقدامات عمرانی، دفاعی و توسعه محسوب می شود، میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان صدراعظمی خود با بهره گیری از اساتید اتریشی بنای این رشته را در مدرسه دارالفنون بنیان گذاشت.
در آن زمان تهیه نقشه و محاسبات برداشت های انجام شده با ابزارآلات بسیار ساده همراه بود، اما امروزه با پیشرفت در عرصه های علمی و وجود سیستم های رایانه ای پیشرفت این کار به سیستم های نرم افزاری محول شده است که با بهره گیری ازاین سیستم ها تهیه نقشه با بهترین کیفیت و بهترین دقت ممکن صورت می گیرد.
همانطور که از نام این رشته پیداست در زمینه تهیه نقشه هایی همچون توپوگرافی، منطقه ای، شهری، کاداستر، خطوط انتقال نیرو، پروفیل طولی و عرضی، معدن و بسیاری موارد دیگر فعالیت دارد که البته تهیه این قبیل نقشه ها امروزه با ابزارآلات و وسایل بسیار پیشرفته ای همچون دوربین های توتال استیشن و سیستم های ماهواره ای مانند GPS همراه است.
شناسایی منطقه، برداشت نقاط، انجام محاسبات و ترسیم نقشه، مراحل انجام کار نقشه برداری است که این مراحل با دستگاه ها و سیستم های موجود انجام می شود.
نقشه های امروزی با توجه به امکانات موجود در مقیاس های مختلف تهیه می شوند که این امر برای نوع کاربرد نقشه کمک شایانی به کاربر می کند.
پروژه های نقشه برداری که از طرف شرکت های خصوصی و دولتی انجام می شود نیازمند نظارت بر حسن اجرای کار است که البته این وظیفه برعهده سازمان نقشه برداری کشورهاست.
اصلی ترین کار و ابتدایی ترین کاری که در برداشت از منطقه صورت می گیرد انتقال دادن نقاط BENCH MARK (نقاطی هستند که دارای Y، X و Z نقطه نسبت به سطح آبهای آزاد و بیضوی رفرنس می باشند و در تمام نقاط کشور این نقاط با فواصل معین مشخص شده است) به نقطه آغاز شروع عملیات است که این نقاط از سوی سازمان نقشه برداری کشورها و با علامت اختصاری NCC مشخص شده است. در جهان امروز با توجه به اهمیت و دقت در ساخت پروژه های ساختمانی، تونل، پل، معدن و دیگر پروژه ها استفاده از نقشه برداری برای زیرساخت ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. به یقین می توان گفت بدون استفاده از نقشه برداری امکان احداث این بناها غیرقابل اجرا است.



تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:تکنولوژی جدید نقشه برداری, | 2:34 | نویسنده : محسن قبادی
  • یا می دانستی که در هر ثانیه خورشید 540 میلیون تن هیدروژن را به 495 میلیون تن هلیم تبدیل میکند فرایند 45 میلیون تن ماده به انرژی تبدیل می شود که به شکل نور به زمین می رسد.
  • آیا می دانستی تشکیل و تولد سیاره ای مشابه زمین حداقل به سه میلیون سال نیاز دارد.
  • آیا می دانستی که برای فرار از جاذبه زمین سرعت 11کیلومتر در ثانیه کافی هست. اما در مورد سیاهچاله حتی بالاترین سرعت ممکن یعنی سرعت نور (سیصد هزارکیلومتر/ثانیه) هم برای فرار از جاذبه شون کافی نیست


تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:تکنولوژی جدید نقشه برداری, | 2:25 | نویسنده : محسن قبادی

نقشه برداری از عمیقترین نقطه جهان

           

دانشمندان مرکز نقشه‌برداری ساحلی و اقیانوسی (CCOM) توانسته‌اند درازگودال ماریانا، عمیقترین نقطه جهان را با جزئیاتی بسیار دقیق نقشه برداری کنند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درازگودال ماریانا، واقع در غرب اقیانوس آرام حدود 2500 کیلومتر بوده و عمق آن بیش از 10 کیلومتر است.

 

این نقشه برای کمک به تعیین وسعت قلمرو آمریکا در این منطقه انجام شده است. عمق عمیقترین نقطه این منطقه، موسوم به عمق چلنجر در زیر سطح دریا از ارتفاع کوه اورست بیشتر است.

 

به گفته دکتر جیم گاردنر از دانشگاه نیوهمپشایر، کل این ناحیه از قسمت شمالی آن در داتون ریج تا درازگودال یاپ در جنوب نقشه برداری شده است.

 

محققان از عمق‌یاب صوتی چندپرتویی بر روی کشتی هیدروگرافی نیروی دریایی آمریکا برای نقشه‌برداری از نواری از اصوات عمود بر خط سیر کشتی استفاده کردند.

 

به گفته گاردنر، این محققان تمام تلاش خود را برای طراحی نقشه‌ای دقیق و بدون خطا انجام داده‌اند و برای مثال احتمال اشتباه در عمق چلنجر ممکن است منفی یا مثبت 40 متر باشد.

 

وزارت امورخارجه آمریکا در پی تعیین قلمرو این کشور در اطراف جزایر گوام و ماریانای شمالی در غرب اقیانوس آرام به این پژوهش کمک کرده که همچنین از مزیت بالای علمی برای درک هرچه‌بهتر یکی از جالبترین مناطق فرورانش زمین برخوردار است.

 

درازگودال ماریانا در جایی قرار گرفته که تختال عظیمی از پوسته اقیانوسی اقیانوس آرام به زیر صفحه تکتونیکی مجاور فیلیپین کشیده شده است.



تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:تکنولوژی جدید نقشه برداری, | 2:23 | نویسنده : محسن قبادی

 

هر چند وقت یك بار ورود یك تكنولوژی جدید انقلابی در رشته نقشه برداری ایجاد می كند كه باعث می شود انجام كارهای غیر ممكن یا سخت به كارهای روز مره و عادی تبدیل شود مانند GPS ، توتال استیشن ، تزاریاب های رقومی ، تیوپ های لیزر و....  . حال چند سالی است كه جامعه نقشه برداری با تكنولوژی اسكنر های سه بعدی آشنا شده است.



ادامه مطلب
  • دانلود کتاب
  • بک لینک